ulu - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu ulu - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

ulu

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 Januari 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 13-01-2017.

Best wel weer een warme week , althans niet onder nul, maar daar hing het ook de gehele week een beetje om. Dag en nacht 0 tot 1+. En mist, steeds maar mist. Ach, daar wordt het bos prachtig naargeestig van, met druipende bomen, neerwaarts, zwaar van het water hangende takken. Je kan zeggen, jee, wat koud en somber maar ik persoonlijk vind het heel mooi. Het mooiste is wanneer er dan een paar Raven boven je vliegen met hun zware kraa kraaa, ze zijn altijd in gesprek, wat zullen ze elkaar toch meedelen? Persoonlijk ben ik best een liefhebber van uitzonderlijk weer, (Nouja, het moet niet te veel kosten). Kou beneden nul is prachtig maar kost teveel energie.

De Reeën vertonen zich ook overdag weer op de camping, maar zijn nog erg schuw, ook voor mij vluchten ze weg. Reeën zijn veel intelligenter dan de meeste mensen denken en het zijn uitgesproken vluchtdieren. Dus als ze beschadigd zijn in hun vertrouwen duurt het weer lang voordat ze het terughebben. Die strooppartij van die ene zondagmiddag heeft dus verstrekkende gevolgen gehad. Wat ik mij wel afvraag, waren het Tsjechen of van een eventueel andere nationaliteit? Mensen die weten dat hier in de bossen nauwelijks controle is? (Ook wegbezuinigd) Je zien hier ook off the road motoren door het bos stormen, soms met Tsjechisch (vooral Praags) kenteken maar ik ben ook Hollanders tegengekomen. Wat bezielt ze?

Wils heeft deze week veel gewandeld en ik ben een paar zieke elzen aan het opruimen geweest, zagen en kloven. Het was alleen een vervelende plek waar ze stonden. Net aan de verkeerde kant van het beekje, daar waar ik niet met de tractor kon komen, dat werd met het handje, blok voor blok door het beekje sjouwen. Ach ja, ik zie het maar als krachttraining. Ik heb het wel heel fijn gekloofd zodat het ook snel droogt, wie weet, genieten we ook nog van de warmte. Maar als je zieke boom zie dan zie er meestal meer. Dus als het weer even goed weer is moet ik ook nog een paar wilgen neerhalen, ze zeggen waardeloos brandhout maar per kilo geeft het net zoveel warmte als eiken, let wel, per kilo.

Voor de schapen heb ik een ruif gemaakt, ze vermorste toch wel erg veel hooi. Niet dat dat zo erg is, het wordt toch mest maar dan is het potstalletje zo gauw vol. Dan moet ik nog halverwege de winter uitmesten en dat is niet de bedoeling. Met wat minder strooisel blijven ze ook prima schoon. Ik kan nog steeds aan de sporen zien dat de reeën 's nachts mee eten, das mooi, hebben die ook wat lekkers.
Ook de boomklever is weer definitief terug. Ik zie hem ook bij de nestkastjes kijken dus ik denk dat ze hier wel gaan broeden. Ik vind het een prachtig vogeltje en kijk met plezier hoe ze op en neer over een gladde stam van een jonge berk lopen. Altijd vooruit, met het snaveltje omhoog of recht naar beneden, het maakt ze niks uit. Ze moeten toch heel scherpe klauwtjes hebben.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert

Voor foto's, zie
http://mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 29705

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: