Turf - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Turf - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Turf

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

20 Januari 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov


Hallo allemaal 20-01-2017.

Eindelijk winter, althans op dit moment ligt er 15 cm sneeuw en is het een graad of 5 onder nul. De reeën kunnen nu slechter bij het gras dus ze weten nu feilloos de schapenruif maar ook het vroegere kippenhok waar ik het hooi in bewaar, te vinden. Ik leg er iedere dag een beetje hooi voor ze naast de deur. De sporen lopen er rechtstreeks heen. De sporen van de schapen lopen alleen van hun hok naar het omheining, exact de plek waar ik altijd met het voer over de draad heen stap. De reeën nemen met een fraaie boog deze omheining maar de schapen blijven er nog steeds netjes voor staan. Brave beesten zijn het.

Wat milieu vriendelijk lijkt is het soms niet. Jaren hebben we hout gestookt wat echt het afval van het bos was maar nu de houtpellets een grote vlucht nemen en ook bijgestookt worden in kolencentrales omdat dan de CO2 uitstoot niet meegeteld wordt, begint hout een kwalijke brandstof te worden omdat wereldwijd de bossen verdwijnen of te veel uitgedund worden. In ieder geval niet meer duurzaam beheerd worden. Want waar geld op te verdienen is wijkt alles voor. En de bossen zijn toch de grootste CO2 vreters. Nu zijn er klimaat deskundige die in deze tijden van transitie naar duurzame energie pleiten voor, 'dan ik godsnaam nog maar even fossiele brandstof verstoken maar laat de bossen staan' en subsidieer de alternatieve energie op alle mogelijke wijze om toch maar zo snel mogelijk te kunnen omschakelen. Ook voor ons wordt het moeilijker om aan hout te komen omdat de grote industrieën alles wegkopen. Dus wat nu? Elektrisch stoken , maar dat betekend kern en bruinkoolenergie, dus dan toch nog maar even hout. Het is niet anders.

Wij hebben hier ook een spoortje van de storm meegekregen maar het viel wel mee. Ik ben nog niet in ons bos geweest om te kijken of daar schade is, zo ja, dan heb ik weer wat te doen. Ons bos ligt boven op een heuvel dus krijgt de volle wind maar is ook goed onderhouden dus er staat niet veel wrak hout. Ik denk dat alles er nog wel staat. Wel waren er veel sneeuwbanken op de wegen waardoor het verkeer tot stilstand kwam. Maarja, wanneer moeten wij weg, een keer in de week even boodschappen in de super, dat is genoeg en we hebben maandag, toen het nog niet sneeuwde even naar Ceské Budějovice geweest voor houtbriketen, ik zei al, het wordt moeilijker om aan hout te komen. Maar ook daar was het op dus toen maar turf meegenomen.

Het Eskimo vrouwenmes wat ik gemaakt heb werkt fantastisch. Nu er weer veel sneeuw ligt voer ik de vogels schapenvet bij, dat vinden ze heerlijk. Maar dat vet snij ik altijd als het nog bevroren is en dat is best zwaar werk met een gewoon mes maar met de ulu druk je er van boven op en maakt het een stuk lichter en door er mee te waggelen is het vet in een ommezien versnipperd. Ja, dat was die 40 minuten om het mes te maken wel waard.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.

Bert

Foto's kan je hier bekijken.
http://mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 29696

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: