Het geheim van op het water lopen. - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Het geheim van op het water lopen. - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Het geheim van op het water lopen.

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 Maart 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 17-03-2017.

We hebben vrij vaste bewoners op de camping, onder andere de reeën die hier veel lopen. En die reeën kennen ons ook want als ik in het bos loop en ik denk, hè, dat zijn onze reeën zijn het ook altijd de reeën die er niet vandoor gaan, hooguit gepaste afstand nemen. We hadden twee groepjes reeën op de camping. Een groepje van drie en een groepje van vier. Die hebben zich nu samengevoegd tot een zevental.
De sporen van ze lopen tot de voordeur en achterdeur. Ik voer ze nu niet bij maar tussen de schapen jatten ze wel van het schapen hooi en likken vaak aan het mineralenblok. Dus ja, waarom zal ik ze hier bijvoeren? Nou gewoon, omdat ik het leuk vindt. Als het deze week weer gaat vriezen en sneeuwen dan krijgen ze toch iedere dag weer een pluk hooi van mij.

Dat is ook met de vogeltjes, nu het gedooid heeft en er voldoende knoppen aan de bomen zitten, kunnen ze ook zichzelf wel redden. Maar toch, iedere dag een beetje, dan heb je een gratis volière buiten waar de vogels toch lekker de vrijheid hebben. En volgens het weerbericht komt er nog een vorst periode aan. Daarna stop ik met voeren, dan moeten ze het zelf doen. Alleen als ze straks jongen hebben en het regent, dan voer ik ze weer bij. Tijdens de regen vliegen er nauwelijks insecten en die hebben ze hard nodig voor hun jongen. Daarom zorg ik dan voor de brandstof van de ouders. Oja, we hadden van de week een spreeuw, die eerste die ik zag in 22 jaar. Best een heel mooi vogeltje. De zo normale Hollandse vogels zoals meeuwen, blauwe reigers en de oud Hollandse weidevogels zien we hier nooit. Wel denk ik dat er een Uil zit bij de zomerhuisje, ik zie wel de poep maar heb hem nog niet gezien. We hebben daar meer nestelende uilen gehad in de periode dat we er woonden. Leuk evengoed dat dat er slechts een plankdikte tussen ons en de uilen zat.

De schoorsteenveger was hier afgelopen week en toen hij boven op de vliering kwam verschoot hij zich wezenloos van een martertje die daar klaarblijkelijk woont. Daarna ging hij met ware doodsverachting boven op de schoorstenen staan om ze te vegen. Er is dus een duidelijk verschil tussen de veger en mij. Ik ben niet bang van marters maar ik ga voor geen goud boven op zo'n smalle schoorsteen staan.

Met de lammetjes gaat het helemaal goed en ze zijn ondertussen ook handtam, ze eten uit de hand, zuigen af en toe op je vingers en als je ze roept komen ze aangestuiterd. Echt genieten. Het lam die mond op bek beademing heeft gehad heeft de eerste paar dagen lichte diarree gehad, toch iets van de coli bacterie binnengekregen toen ik zijn opgezwollen tong moest wegdrukken, maar omdat de eerste biest (melk) er ook heel snel in zat had zij toch voldoende weerstand en heeft de aanval overleefd. Het was ook niet zo erg.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.

Bert
voor foto's:

http://www.mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 29719

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: