In het Nederlands en het westfries - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu In het Nederlands en het westfries - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

In het Nederlands en het westfries

Blijf op de hoogte en volg Bert

16 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal
16-6-2018

Een weekje met veel onweer en een slechte dag, de gasten vertrokken, we dachten zelf dat we nog leeg kwamen te staan maar gelukkig er kwam er weer eentje, daarna nog een paar. En zo werd het toch weer gezellig, alweer gezamenlijk gegeten. Dat schept altijd weer een band tussen de gasten.
Maar er is best veel water gevallen, een beetje water was welkom geweest maar dit was even teveel.
Ik heb de voerbak van de vogels weer gevuld gehouden tijdens de natte periode, dan kunnen de ouders der eigen buik vol eten en de weinige insecten die ze dan vangen naar de jongen brengen. Er was veel animo voor het voer. Maar het is weer mooi weer dus de voerbak weer leeggehaald. Nu moeten ze het weer op eigen kracht doen.

Het gras krijgt weer een groeistuip, dat betekend dus weer extra maaien en dat betekend meer lawaai. En dat wil ik altijd beperken hier. Onze buurman is nu bezig met het oogsten van het niet gebruikte deel van de camping. Dus dat is ook weer net maar er zijn wel weer veel mooie bloemetjes verdwenen. Maar dat herstelt zich zo weer, een kwestie van een paar weken. Het gras wat ik laat groeien dat komt inmiddels tot op borsthoogte. De ideale schuilplek voor de reeën.

Op de groentetuinen van ons bemerk ik toch wel luis maar ik zie ook veel natuurlijke vijanden. Mooi zijn gang laten gaan. Maar laten we wel hopen dat het snel opdroogt want het bouwtje roept om de schoffel. Ik zie al weer her en der hardnekkig onkruid komen. Als we de camping dit jaar niet verkopen ga ik ook even de bomen aanpakken die er omheen groeien want die groeien ook helemaal dicht. Nog effe en ze stelen al het zonlicht. 22 Jaar geleden toen we hier kwamen was het heel wat kaler. Ook de bomen in het bos is volgens mij 10 meter opgekomen. In ons bos stonden ferme bomen maar ook die zijn uitgegroeid tot echte woudreuzen.
Omdat wij veel loofbomen geplant hebben zijn er ook veel soorten vogels bijgekomen. De reeën laten het nu het drukker wordt weer veel meer afweten. Ik weet dat ze er zitten maar ze blijven meer in de bescherming van het bos en grazen waarschijnlijk 's nachts op de camping. Die beestjes houden niet van verandering maar zo gauw de laatste caravan vertrokken is zijn ze er weer.

Verder kwam ik er net achter dat ik weer helemaal geen foto's gemaakt heb deze week.

Vorige week kwam ik opeens een Westfries schrijfgroepje tegen op internet, ik weet eigenlijk niet of iemand mij aangemeld had of dat het iets was was die Mark Suckerberg altijd weer zo handig laat verschijnen. Het zij zo. Maar ik vond het wel leuk dus dacht ik, laat ik ook eens een verhaaltje schrijven in het Westfries. Ik spreek het wel maar om te schrijven is het nog best moeilijk, ik ben wel dingen vergeten en ik zoek nog de weg in de juiste schrijfwijze en het gebruik van leestekens. Maar in ieder geval, ik kreeg er een andere reactie op als wat ik verwacht had. Dus hew ik de schroiver van dut stukkie vraagd of ik ut kopiëre mocht en Ko Boos vond ut best, dus boi deuze dus.

Heuhj, goeidag allegaar!

Ik hew effies ‘n toidje in Tsjechië an ‘t rondsteerten weest. Dat kompt: dêêr het ‘t nuwe lid van deuze soit, Bert Schaak uit Hensbroek, ‘n kemping midde in de netuur. Nôôh… ‘t is ‘n pràcht!

Ô, wèhel?
Krèk!

Je moete d’r maar ‘s opperdan gaan, want Bert skroift ‘r merakel best over in wat of ze opheden ‘n ‘blog’ noeme. Vroeger most je dia-eivendjes uitzitte over weer of ientje op verkansie weest had, en den wier d’r bai elk plaatje wat uitloid. Nôh jaah… goed bedoeld, maar ‘t was ofteg nagal taaie kost. Verhale vertelle is gien gave van alleman.

Schaak ken zuks wèl. Kasuwêêl. Met veul foto’s zodat je inienen ziene weer of-ie ‘t over het. En je steke d’r nag puur zukke frappantereghoidjes van op. Weerom of ze dêêrzo veul meer insekte en veugels hewwe as bai ôôs, bevobbeld. As je gien toid hewwe moet je dat maar effies make. Hier onder kejje de blog zó antikke.

Nouw: bezjoer hoor!

Plien.
Dat hejje mooi vonden Ko! En ik docht ok al dat we na Nienke nag een mooie verhalenverteller dr bai kregen hadde op deuze groep. Bloid mee!

Ko.
Ja, Plien. Alliendeg skroift Bert wèl voor alle Hollanders, dat ‘t is gien Wesfries. Maar oigelek ôk weer wel, want de netuur praat verzellef z’n oigen dialect.

Plien.
As ie ut hier maar in ut Westfries doet?

Nienke.
Vollugus moin speulde Bert in Game of Thrones (al is inmiddels zn kop erof hakt in ut twaide seizoen) of loikt ie d'r allienig maar op

Ko.
Wolnei, vrouw Hartog! Hai speulde de baas in de Oniedin Loin, en dêêr hewwe hullie van de Sroons ‘t weer van ofkeken

Christienne.
Welnei Ko 't is 'n manje van deuze toid. Hai is Redmond O'Hanlon inkognito.

Andries.
Ja, dat heje mooi vonden Ko! Ik docht al dat die Bert Skaak meer op z'n skroifstok hewwe zou.'t Is 'n best en 'n pracht, ben bar bloid met zukkers d'r baai! Zou ie niet gewoôn zô uit z'n oigen fillem of tilleviesie serie loupen weze?


Ko.
Nouw hoop ik maar dat dut allegaar zoin ouge voorbaai glist. Aars hewwe wai nag kans asdat de Feesboekpliessie an de agterdeur kompt omdat ‘r met ientje z’n identietoid jojoot wordt. Deur zai van Hartog. En heur van Bot.

Andries.
Welnei Ko, denk eerder dat Bert z'n oigen achterdeur opzocht het. Ik zouw hier ôk verlegen verlegen van worre.

Vincent.
Ik ken wel inpakke met moin verhale.

voor foto's
http://mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 29541

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: