€U subsidie - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu €U subsidie - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

€U subsidie

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 Maart 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 25-03-2017

Grappig.
Een maand geleden belde ik de bank op en vroeg om te stoppen met de papieren afschriften. Goed voor het milieu en zo, weet je wel. Daarentegen weer jammer voor de postbode. Maar ja. Gisteren zat ik online bij de bank om iets te betalen en zag ik bij de berichten dat ik een derde aanmaning had. Toen ik het opende kreeg ik 6 A4tjes voor ogen met een nieuw contract. Dus ik bel, waarvoor is dat nieuwe contract? Ja, dat is nodig omdat jullie geen papieren afschriften meer willen.


Jammer.
He, wat jammer nu, het was net zo lekker opgedroogd op de camping en nu is het weer drassig door de maartse regen van de afgelopen week. Het werk op de camping staat stil, ik rij er teveel sporen in. Dus, een beetje zitten te vervelen, wat boodschappen gedaan. Wat aan de website te prutsen, een boekje gelezen. Ja, we moesten wel want onze TV gaf ook weer de geest, nou ja, de geest. De decoder hield er mee op, na veel gezoek, de waarschijnlijke conclusie, de kaart heeft de geest gegeven. Gelukkig na de verkiezingen want dat had ik toch niet willen missen.


Verspilling.
Dankzij de €U is er een landbouwregeling van kracht waardoor boeren geld krijgen als ze hun land maaien en het niet overlaten aan de natuur. De bedoeling is dat de diversiteit in het landschap behouden blijft en het is goed voor de natuur. (???)
Het resultaat is dat nu ieder perceel grond best veel subsidie oplevert en overal geschoren weilanden zien met van die afschuwelijke plastic ronde hooibalen er op. (hoezo goed voor de natuur en verfraaiing van het landschap?)
Dus de gehele winter liggen er op sommige plaatsen die balen in het land (Gelukkig niet hier) omdat het gewas te slecht is om het te voeren of stomweg er geen vraag naar is. Uiteindelijk raken ze bij de composteer fabriek die er, met €U subsidie, er compost van gaat maken en er schijnen proefnemingen te zijn waar ze, met €U subsidie, er brandstof pellets van gaan maken. Kortom, tel uit je winst. In ieder geval, de boeren kunnen er prima, zeg maar, riant van leven.

Mooi.
De kikkers zijn weer gearriveerd met als gevolg kikkerdril in de vijver. De katten zien het als kattenkaviaar en de eenden als eendenkaviaar en als straks de dikkopjes rondzwemmen zien de ringslangen, larven van libellen en dergelijke dat als een delicatesse. Ik bemoei me nergens mee, dit is de natuur. Van ieder kikkertje dat dit slachtveld overleefd en weg springt komt maar 2 op de 1000 terug en hebben ze van kikkerdril tot kikker de complete natuur van veel voedsel voorzien en zo hoort het ook. Er moet wel bij gezegd worden dat de kikkers zelf ook best bloeddorstig zijn en op hun beurt veel vliegen uitmoorden en dat doen ze dan wel weer op een veel schonere manier dan Bayer/Monsanto.

Schattig.
De lammetjes doen het hartstikke goed, het kleine rammetje met de toekomstige hoorns is zeer brutaal, drinkt bij twee moeders en probeert ook bij de alweer droogstaande Beranova te drinken maar ik denk dat dat loos gesabbel is. Deze lammetjes zijn heel mak, dat scheelt per jaar en ik kom er nooit achter wat daar de reden van is. Ze krijgen ieder jaar de zelfde aandacht, maar toch zit er ieder jaar verschil in. Beranova heeft er twee jaar over gedaan om handtam te worden terwijl Zwartkop nooit schuw is geweest. Maakt niet uit, alles is een uitdaging.

Ongeduldig.
Wat mij wel een beetje afvalt is dat er niet meer belangstelling voor de camping is. Af en toe komt er iemand langs maar steeds mensen met wel plannen maar geen geld. Of nog een periode gebonden aan Nederland. Terwijl dit toch de tijd is om te investeren. Lage rente, de landen zijn weer over de crisis heen, het toerisme trek weer aan. En dan zo'n prachtig object in een van de mooiste een schoonste streken van midden Europa. Een landgoed met een inkomen, wat willen jullie nog meer.
En voor de handige jongens/meiden, er is nog wel wat €U subsidie te regelen.


Maar goed, verder geen nieuws deze week.
Tot volgende week.
Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 29554

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: