Harkerig - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Harkerig - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Harkerig

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Juli 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 09-07-2017

Een week van mooi weer en veel honden, op een gegeven moment liepen er hier 7 stuks. Ach ja, nu zijn ze weer allemaal vertrokken. Gasten komen en gaan. Het mooie weer blijft. Wel wat meer wind als gewoonlijk maar dat is het hele jaar al. Ik vind dat trouwens niet erg, want met wind is snikheet aangenaam warm.

Deze week hebben we het tweede stuk van de camping gemaaid, het maaien was niet veel werk, maar het opruimen des te meer. Er is menige zweetdruppel gevallen tijdens het harken. Voor Wils was het verse gras te zwaar en Gerlo kan niet zo goed lopen met zijn slechte been dus het merendeel kwam op mij neer. Maar dat maakt niet uit, de andere klusjes doen Gerlo en Wils weer. Voor Wils is er nog genoeg groenvoorziening om bij te houden en Gerlo heeft het gras aan de kant geschoven met de tractor. Zonde, mijn dochter in Engeland moet duur hooi kopen en hier raak je het aan de straatstenen niet kwijt dus laten we het maar composteren. Het gekke is, de boeren leven hier van de EU milieu subsidie door hun land twee keer te maaien maar omdat ze het hooi niet kwijt kunnen komt het vaak bij de (met EU subsidie) compost fabriek terecht. Ik zie het altijd met plezier als er reeën op de camping lopen die ons gras opvreten, het kunnen er niet genoeg zijn. Dat hoef ik niet meer te maaien. Maar er zijn te kort reeën, dus jagers, stop met jagen en laat de wildstand maar onbelemmerd groeien. Dat is pas natuur. Het gras in de Oostvaardersplassen plassen vind ik ook prachtig maar hier met de droogte hapert de hergroei en dat staat mij ook wel aan.

Grappig dat er steeds weer mensen op de camping zijn die van ver komen en iedere dag ergens heen rijden om een officiële, door de staat uitgezette, wandeling te doen. Terwijl het hier om de camping meestal gewoon mooier is. Toen we hier net zaten hebben we ook een aantal van die wandelingen gedaan maar het is vaak een stukje mooi en lange trajecten over straat. Hier kan je echt zwerven door de bossen, afgewisseld door kleine landelijke straatjes en dorpjes. Dat kan allemaal zo van de camping af. Wils heeft een aantal routes op papier gezet, we verkopen stafkaarten van dit gebied en voor de liefhebbers hebben we nog een tiental geo-caches geplaatst die tezamen met een aantal Tsjechische caches een wereld van de mooiste plaatsen hier rond om ons heen beloofd.

Wat wel een aanrader is om een keer het boemeltje te nemen. Een ritje vice versa naar Strakonice of naar Volari laat de achterkant van Tsjechië zien. Dus niet vanaf de straatzijde maar de achtertuinen of de bossen die je vanaf de straat niet zie. Ik persoonlijk geniet er iedere keer weer van als we het weer eens doen. Het leuke van de boemeltjes is, ze rijden niet veel harder dan veertig en het kost, zeker naar Hollandse begrippen een habbekrats.

De internationalisering is opeens weer weg, de Belgen, Schotten en Tsjechen zijn weer vertrokken, de Duitsers en Hollanders zijn gebleven. We hebben best veel terugkomers maar ook veel die we nog nooit gezien hebben. Ik denk dat Tsjechië weer in de lift zit. Na een paar jaar geleden hebben onder de crisis en het negatieve image van het Oostblok geleden te hebben beginnen de mensen er toch achter te komen dat Tsjechië gewoon achter Duitsland ligt en ook wel als centraal Europa bekend staat. Verder is het volgens statistieken veiliger dan Nederland. We hebben in ieder geval alweer het dubbele aantal overnachtingen vergeleken met vorig jaar.

Tot volgende week.

Bert