Lekker naakt door de natuur - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Lekker naakt door de natuur - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Lekker naakt door de natuur

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 Augustus 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 28-08-2017.

De rollen zijn omgedraaid, meer gasten in het pension dan op de camping, apart. Dus toch weer ontbijters.
We gaan de laatste week in dit seizoen. Maarja, zoals altijd, zijn we thuis dan zijn we open. Officieel stoppen we de derde september.
Maar we hebben weer een mooie week achter de rug, mooi weer en fijne gasten, ook komende week ziet het er prima uit.

Dochter met kleinkind zit weer in Engeland, wat dat betreft is het weer heel stil hier. Nouja, weer een aantal mooie dagen met ze gehad en aangezien ze ver wonen moeten we het daar maar mee doen. Het is niet anders.

Of het nu vanwege het mooie weer is of toch de klimaatverandering. Ik hoor heel veel vreemde vogelgeluiden, vogels die hier nooit waren en nu volop aanwezig zijn. Er vliegen hier nu ook toren en boomvalkjes, roodborstjes komen ook steeds meer voor. Het is in het geheel vogelrijker geworden. Best wel mooi. De voorspelde wespenplaag is helemaal uitgebleven, ik moet er wel bij vertellen dat ik in het voorjaar 49 koninginnen doodgeslagen heb, geheel tegen mijn principes in. Want wespen zijn best heel nuttig. De wespen die er nog waren waren ook niet lastig. Ook hadden we een prachtig Hoornaar nest maar die heb ik mooi laten zitten, prachtige insecten, zien er dreigend uit maar geven geen overlast. En ze eten heel veel andere vliegen dus ook nuttig.
De waterplanten naast de vijver en bij de paddenpoel zitten vol verdroogde larvehuiden van de libellen en waterjuffers. Ook daar hadden we dit jaar veel meer van den anders. Door de droogte hadden we heel weinig grasgroei maar de klaver ging onverdroten door, die kan dus veel beter tegen de droogte. Als je door het klavergewas heen loopt is het ook een concert van de bij-achtigen en andere honingzoekers. Rustig dwalen over de camping, lekker in je blootje, kijkend en luisterend, schitterend gewoon. Als we deze camping verkopen vinden we zo'n paradijs als hier nooit meer. Ik persoonlijk begrijp sommige gasten niet die iedere dag weer een kasteel (in ruime mate aanwezig hier) of weer een wonderschoon stadje bezoeken. Hier op de camping kan je echt tot rust komen.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.
Bert