Weer thuis - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 September 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Bert's blog

Hallo allemaal 22-09-2017.

Vorige week hebben we zelf even vakantie genomen, we gingen weg met regen, dat was al een hele verbetering want met onze voorjaarsvakantie reden we weg met sneeuw.
Maar helaas bleef het weer koud alhoewel de regen uiteindelijk meeviel. We zijn naar de voormalige DDR gegaan. Daar is niet veel meer van te herkennen, het is heel erg West Duitsland geworden. Inclusief heel veel eettentjes, dat is ook goed te zien aan de bevolking. De Trabant was een kleine auto en ik denk dat een gedeelte van de Ossies er niet meer inpast. Wat wel gebleven is is de vriendelijke aard van de Oost Duitsers. Super behulpzaam en vriendelijk. We hebben weer een paar steden bezocht waaronder Dresden. Dit was de tweede keer Dresden voor ons maar ook deze keer kon de stad mij niet boeien. In het geheel een namaakstad en voor Oost Duitse begrippen erg commercieel. We zijn daar nog over een markt gelopen, ik weet niet meer hoe hij heette maar het kan beter de 100,000 worstenmarkt heten. Onvoorstelbaar, de ene kraam naar de andere.
We kwamen er ook nog een West Duitser tegen, ook een heel aardige man totdat hij over de DDR begon en an passant er ook nog wat zwarten en kopvodden erbij haalde, toen vonden we hem opeens niet meer zo aardig.

Dan maar naar een museum in Swickau. Naar het Trabant museum. Na heel lang zoeken vonden we hem per ongeluk. Het koste niet veel en het was niet veel. Maar ik vond het nog wel interessant. Het was echt een autootje waar geen schroefje teveel aanzat en en alles vervangbaar was. Eigenlijk een heel duurzaam autootje als de communisten er maar een schone motor in hadden gedaan. Gemiste kans. Het had nu een vintage auto kunnen zijn zoals de 2cv eend. Maar toch, vanwege de kou toch maar een korte vakantie. We willen wel nog een keer naar Nederland, dan is het misschien beter weer

Op de tuin de grote bonen geoogst en de pompoenen. We hebben weer genoeg pompoenen om volgend jaar weer pompoenen soep op tafel te kunnen zetten. Dit jaar hadden we er best veel succes mee. De grote bonen eet ik zelf wel op want daar schijnen geen liefhebbers voor te zijn. Morgen maar gaan beginnen met de kleine tuin weer schoon te maken, bessenbomen snoeien en dergelijke. Het bouwtje, oftewel de grote moestuin zetten we maar weer de ploeg in. En dan volgend jaar maar zonnenbloemen zaaien want de grond is niet echt geschikt als moestuin. Te stenig, te droog en te veel schaduw vanaf het bos. Maar bloemen zijn ook heel mooi. En dan de kleine tuin maar weer wat meer voor groente gebruiken.

En verder het gewone najaarswerk. Er moeten nog een paar bomen weg, we hebben een ziekte in de Zwarte Elsen. Dus die maar opruimen. Het gebouw moet nog winterklaar gemaakt worden. Net zoals Wils fuchsia's. Er is altijd wel wat te doen.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.

Bert