Helemaal in kerstsfeer - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Helemaal in kerstsfeer - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Helemaal in kerstsfeer

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

09 December 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 11-12-2017.

Nu we toch in de kerstdagen zitten zijn we ook naar de kerstmarkt in České Budějovice geweest. De start was niet echt snel, ik had een lekke band, nu is dat niet zoveel werk maar de reserve band was deze keer een probleem. Die hangt onder de bus en jaren pekel en modderwater had hem een heel stevige band met de bus laten krijgen, hij was niet los te krijgen, gehamerd en getrokken en uiteindelijk er maar afgezaagd. En dat op mijn rug in de sneeuw en bij min 5. Enfin, ik zoek wel een nieuw plaatsje in de bus voor het reservewiel maar daar komt hij nooit meer. De kerstmarkt deed echt de moderne kerst eer aan, om de kraam was er een (vr)eetkraam, het leek de Duitse kerstmarkten wel. Alles bij elkaar zal er wel 10km worst gelegen hebben waarvan een gedeelte gegrild maar ik zag dat er ook een gedeelte ter werd plekke gecremeerd werd. Er was slechts een kraam met kerstspulletjes, dingetjes van glas. En de stal waar kindeke Jezus in een voerbak lag, lag helemaal vol met uitgehakte houten dieren, helaas lagen er ook twee varkens tussen en dat hoort volgens mij niet in een moslim/christelijke stal, ze zijn in ieder geval geen halal/kosher. En je moet ook nooit een baby in de voerbak bij varkens neer leggen, want hoe lief varkens ook zijn, vlees lusten ze ook wel.
Maar het was mooi weer, kortom gezellig dus.

Midden op de markt hadden ze een prachtige ijsbaan om het fontein gebouwd waar heel veel gebruik van werd gemaakt. Ik heb wel hockey en kunstschaatsen gezien maar noren, laat staan klapschaatsen waren niet aanwezig. Maarja, Šablikova en Erbanova zijn wel populair hier maar het zijn geen hockeyhelden natuurlijk en ijshockey is sport nummer een hier.

Voorheen hadden ze nog een kerstmarkt op het binnenplein van het gemeentehuis, die was van de diaconesse, daar waren geen kunstlicht en vreettentjes, maar gewoon met handgemaakte versieringen in de kerstboom, gezond en voedzaam eten, verder een paar kramen met kerstspulletjes en goede doelen en nog een kraam met agrarische producten, van Mede (Honingwijn, de Godendrank) tot schapenwollen vesten. Een koortje met kerstliederen. Dat sprak mij eigenlijk veel meer aan, ik vind toch een beetje dat het de dagen van bezinning moet zijn, maar ja, het is er al twee jaar niet meer.

We hebben de klobásy s chlebem a hořčicí en bramboráky (brood met worst/mosterd en aardappelkoekjes) maar achter ons gelaten en zijn naar een "Vegan Rawfood" restaurant gegaan. Die hadden we tussen het parkeerterrein en de markt zijn liggen. Vegetarisch eten we wel meer maar echt Vegan eigenlijk nooit, maar het was een verrassing, een grote lunch salade, Wils met paddenstoelen en ik met avokado, was echt heerlijk. Bediening was heel vriendelijk en in uitstekend Engels, maximale fooi a 10% dus. Daar gaan we meer heen.

Verder doen we het rustig aan, we leven als gepensioneerde, we kunnen wel een grote voorraad hout gaan hakken maar omdat de camping te koop staat, doen we hdat voor de nieuwe eigenaars. Maar het is wel wennen, zo weinig doen. Nou ja, misschien komt er wel een pak sneeuw, mooi wandelen in de bossen, misschien ga ik dan wel weer langlaufen, alhoewel dat hier best zwaar is in de heuvels maar om naar de officiële loipes te gaan heb ik eigenlijk geen zin, veel te druk daar.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert