Met veel liefde voor de natuur - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Met veel liefde voor de natuur - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Met veel liefde voor de natuur

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

16 December 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 16-12-2017.

De reeën worden ondertussen zo mak dat toen ik vandaag naar de kas liep om prei te halen ze pas weg liepen toen ik op 5 meter benaderd was en ook niet in een dolle vlucht, nee, gewoon een rustig terugtrekken in het woud. Toen ik later hooi voor de schapen pakte, stonden ze weer naar mij te kijken, dus ook voor hun wat hooikrok achtergelaten.
Aha, hooikrok.

Ik zal het even uitleggen. Ik weet namelijk niet of het een Nederlands woord is of uit het dialect West Fries. Wij waren deze zomer aan het hooien toen het gras en alle onkruiden volop in het zaad stonden, daarvan is een gedeelte meegekomen de hooiboet in. Als ik nu de schapen voer dan gooi ik wat hooi op een kleed, vouw de punten bij elkaar en draag ik het op mijn rug naar hun ruif. Daar schud ik het hooi op het kleed uit zodat al het hooikrok (verzamelnaam voor alle soorten zaad) liggen blijft, dat doe ik dan in een emmer, dit is voor de schapen een enorme traktatie, ze vechten er bijna om. Het hooi doe ik gewoon in de ruif.
Ik heb wat van het hooikrok op de sneeuw uitgespreid zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. Zie foto hieronder. Het hooi wat ik nu voer komt van het gedeelte van de camping af waar al 20 jaar het gewas twee keer per jaar afgevoerd wordt en er nog nooit mest voor terug gekomen is, dus daar is de grond al aardig verarmd en daardoor zeer onkruid en bloemenrijk. Met als gevolg dat er ook heel veel zaad in het hooi zit als je het niet te vroeg maai. Ik ben wel benieuwd hoe het volgend jaar is want we hebben een heel droog jaar achter de rug waardoor vochtminnende planten verdwenen zijn en er veel meer klaver, biggenkruid, weegbree en dergelijke soorten voor terug gekomen is, Maar het kan ook zomaar zijn dat er genoeg zaad van de verdwenen soorten op de grond liggen en die volgend jaar weer vrolijk ontkiemen als het weer vochtig wordt. De natuur blijft boeiend, het verrast je steeds weer. Ik denk zelfs als je een scherp waarnemer bent en je hebt een heel klein achtertuintje dat ook dat tuintje wekelijks verrassing biedt. Uiteraard moet je het wel willen zien.

Afgelopen week soep gemaakt maar kon niet kiezen tussen bonen, groenten, kippen, knoflook en uien, dus ik heb een bonen, groenten, kippen, knoflook, uien soep gemaakt op een fond van Gans. Het is heerlijk. Wel moet ik zeggen dat er ook een beetje mensenbloed inzit want tijdens het uien snijden vergat ik mijn duim op tijd weg te halen. En mijn motto van taai vlees bestaat niet maar stompe messen wel bewees weer helemaal zijn gelijk. Ik zal het alleen op moeten eten want toen Wils het deksel lichte om op te scheppen sloot zij de pan gelijk weer onder de mededeling dat ze voor vandaag alweer genoeg knoflook had gehad. Ze weet niet wat lekker is.

En vandaag aan de preitaart want er zit een vandaal in de kas die de prei vanuit de grond bij de wortels begint op te vreten. Normaal oogsten we de prei gedurende de winter maar nu moet het maar ingevroren worden.

De foto's kunt U bekijken op page

http://mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog


Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.

Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 29539

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: