Weer een week voorbij - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Weer een week voorbij - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Weer een week voorbij

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 Januari 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 7-1-2017.

Het is wel een kwakkelwinter hoor. Ik denk dat we al een aardige laag sneeuw bij elkaar hebben ware het niet dat het daartussendoor steeds weg dooit. Heel gunstig voor ons gasgebruik, dat gebruiken we dus niet maar wel een beetje deprimerend weer. Toen we hier 22 jaar geleden kwamen hebben we een keer min 32 gehad, min 25 kwam best veel voor en ik voelde mij er goed bij, lekker fris tintelend weer maar dat is al lang geleden, nu zeggen we dat het koud is als het min 15 is. En toch hebben we nog steeds klimaat ontkenners in alle regeringen wereldwijd. Ik hoop dat ze gelijk hebben maar ik ervaar het toch heel anders en ik zou er maar niet op vertrouwen.
Misschien moeten we toch anders gaan leven, minder vliegen, de 1€ winkels voorbijlopen, want daar koop je alleen koopbevrediging, vooral aangevoerd door echt verschrikkelijk vervuilende schepen. Wat ik mij wel eens afvraag, als de scheepsmotoren niet op de meest vervuilende brandstof aangelengd met chemisch afval (zie https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/december/beerput-nederland.html ) gewoon met schone Euro 6 motoren zouden varen wat zou een spijkerbroek van 8 € dan kosten? 8,0001€? Dus waar hebben we het over, het wordt tijd dat we een beetje goede wil gaan tonen en dan bedoel ik vooral de beleidsmakers en de captains of industrie. Regeren betekend regeren en niet facaliteren.

Gisteren heb ik 4 bomen omgezaagd, ze waren al dood hoor, dus het moest toch een keer gebeuren. Het was +7 graden en het zonnetje scheen, dus het was T-shirtweer en zweten. Vandaag is het 0 graden en het druilt buiten. Mooi weer om te hakken dus. Maar misschien ga ik wel naar het schaatsen kijken, dan heb ik morgen ook wat te doen.

Sinds de jachtpartij in het bos zijn er toch minder reeën op de camping. Nu is de vraag, zijn ze afgeschoten of zijn ze weer voor lange tijd het vertrouwen kwijt? Het vaste groepje van drie die hier de gehele herfst al liepen, die ook geen angst voor ons hadden, heb ik niet meer gezien. Wel zie ik verse sporen in de morgen maar ook minder dan anders.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert