Samen gewerkt met Bahnice - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Samen gewerkt met Bahnice - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Samen gewerkt met Bahnice

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 Maart 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov


Hallo allemaal 03-03-2017.

De lammetjes hebben het met best weer uitgekozen om geboren te worden. Kwam het rammetje van Zwartkop met min 12 ter wereld, de beide ooitjes van Bahnice kwamen met -15 ter wereld en hadden gelijk de koudste nacht van deze week. -22. Maar daar kunnen ze heel goed tegen. Beter met een stevige vorst als met warm weer. Bijna 0% bacteriedruk met vorst. Het liefst zie ik het zo. Vorst en over de sneeuw. Beide zijn schoon.
Bij Bahnice moest ik deze keer ingrijpen, de beide lammetjes wilden er er in hun haast er tegelijkertijd uit. Gelukkig was ik er op tijd bij. Nou ja, eigenlijk te laat dus. Na wat zoeken ( het is echt donker binnenin zo'n schaap :-) ) had ik de goede pootjes bij het goede lam, de kleinste gelokaliseerd want die moest even terug om daarna de grootste er uit te halen. Die lag voor dood, gestikt met een heel dikke blauwe tong 5cm uit haar mond. Iets te lang knel gezeten. En toch, een beetje dood is nooit helemaal dood. Dus haar tong naar beneden gedrukt, het snuitje in mijn mond genomen en er lucht in geblazen. Er kwam een schrik reactie en een begin van zwoegen van de borstkas, fijn, er zat wel leven in.
Nog een paar keer lucht inblazen, het tongetje plat houden en de ribben masseren, dat ging vrij goed en zij deed de rest. De zwelling werd ook snel minder maar die tong had vanzelf ook geen zin in om nog lang buiten te hangen met -15.
Dan maar weer terug naar de grabbeldoos van Bahnice (sorry voor deze woordspeling maar het was een inkoppertje) tenslotte zat er nog eentje in, even de voorpootjes in de juiste stand, koppie erop hoppa, die floepte er zo uit, een stuk kleiner en ook slapjes, maar samen met moeder Bahnice, om de minuut ruilde we van lam, stevig door masseren en droogwrijven kwam er toch steeds meer leven in. Nu ruim twee uur stonden ze beiden en hadden hun buikje vol met de ozo belangrijke biestmelk vol antistoffen. De start was slecht maar nu huppelen ze vrolijk door de sneeuw. Dat geeft toch een goed gevoel. Biest is wel heel belangrijk voor jonge dieren. Toen we nog boer waren molk ik altijd al iets uit de koe tijdens de bevalling en binnen de tien minuten na de geboorte had het kalf al een liter melk op. Dan heb je het al voor 99,99% gewonnen van de E-coli bacterie die voor heel veel kalverensterfte zorgt.

Verder was het een heerlijke week met echt mooi vriezend weer. Ik hou er wel van. En het maakt indruk. De Elfstedentocht van 63 weet iedereen nog te herinneren maar wanneer waren die andere ook al weer? Het heroïsche van 63 is blijvend. En dan te bedenken dat ik 63 alleen maar gezien heb als 9 jarige op een piepklein zwartwitbeeldje bij de buren.

Toch hebben we weinig gewandeld, we hadden gewoon andere dingen te doen, het was er wel echt het weer er voor. Maar ik ben ook wel blij dat deze strenge vorst voorbij is want het energie gebruik was niet portemonnee vriendelijk. De brandstof vloog er doorheen. Dit is best goed geïsoleerd maar als het altijd dergelijke temperaturen waren dan maakte ik nog een geïsoleerde schil om ons huis heen.


Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert

En nu is het nog maar -6, de lammetjes hollen door de wei want die denken dat het nu zomer is.

Voor foto's
http://www.mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog


Hallo allemaal 25-02-2017.

Het schijnt nu toch echt winter worden, ze hebben het hier voor de lokale radio over min 10 tot -25 's nachts. Dat wordt weer heerlijk wandelen. Jammer, er ligt te kort sneeuw om nog even een iglo te bouwen en daar in te gaan slapen, maar het zei zo.

Ik heb mijn rammetje toch vorig jaar te laat laten slachten want we zijn weer een lammetje rijker, ons kleine Kebabje. Weer met balletjes dus ik moet hem toch jonger laten slachten voordat hij ook gaat dekken. Ik denk dat oma ook drachtig is dus het worden er dit jaar wel weer een stuk of drie. En ik heb nog voor twee jaar schaap in de vriezer. Wils lust het niet dus ik moet alles opeten maar dat geeft niet. Het is het meest duurzame vlees wat ik kan bedenken. Ze hebben nog nooit medicijnen nodig gehad, ze leven op een stuk land wat anders toch maar renteloos lag, ze geven mij mest voor de moestuin, ze zijn 100% biologisch. En daar buiten op, ze hebben een schitterend leven hier, ze kunnen onder de bomen schuilen of er van snoepen, ze hebben een afdak met een dikke laag stro erin om te kunnen schuilen met regen of zonneschijn. Om vorst geven ze niet, al wordt het 25 graden onder nul, dikke kans dat ze gewoon buiten liggen te slapen of te herkauwen. Ze lopen ook als hondjes achter mij aan wat best wel uitzonderlijk is want schapen zijn heel wat autistischer dan geiten.

Weer erg genoten van de winterspelen, voor Nederland was toch een hoop te doen, maar jullie hebben ook een hoop gemist, het ijshockey was zowel voor vrouwen als voor mannen best heel spannend. Het ijshockey voor vrouwen kijkt wat gemakkelijker omdat je de puck beter kan volgen. Jammer genoeg lag Tsjechië er te vroeg uit. Het wordt geen herhaling van 1988 toen ze goud haalden.

Er moeten hier in het bos ook grotere herten lopen want ik zie wel hun sporen maar de herten zelf zie ik nooit. Misschien moet ik eens een groepje sporen gaan volgen, kijken of ik meer informatie vind. Ook als er verse sneeuw ligt dan kan je zo lekker de spoortjes volgen van marters, eekhoorns en vossen en werkelijk het hele bos is vergeven van de reeënsporen. Ook komen nog steeds en misschien nu nog wel meer hier hooi eten. Ik denk dat als je met een Drone ga kijken en de sporen volg, dat ze van hier naar de kolchoz lopen waar kuilgras ligt en vandaar weer het bos in gaan waar ook diverse voerplaatsen zijn. Waarschijnlijk hebben ze gewoon een vaste route waar ze op de gemakkelijkste manier aan voedsel komen zonder teveel energie te verspillen. Dat zal ook wel voor de vogeltjes gelden, soms zijn er een heleboel en dan weer niets. Dan zitten ze waarschijnlijk bij de buren die weer voer met een ander smaakje buiten hebben liggen. Slimme beestten hebben we hier.
Vanochtend ging ik de schapen voeren bij min 18. De lucht is heerlijk tintelfris, de sneeuw knoerpt onder je klompen en de klompen zijn de beste schoenen die je kan hebben met deze temperaturen want je blijf warme voeten houden.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert

Voor foto's
http://www.mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 29572

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: