Na een ernstig ongeluk het lijk opgegeten - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Na een ernstig ongeluk het lijk opgegeten - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Na een ernstig ongeluk het lijk opgegeten

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 April 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 07-04-2017.

Toen ik deze week de auto naar de garage had gebracht op 2de paasdag, kwam ik op de terugweg een paashaas tegen, wel was hij, het was een hij, ons reeds ontvallen na een botsing met een auto waar de paashaas dus duidelijk de verliezer was. Maar toch even gestopt en ja hoor, hij zag en rook nog vers en hij was droog terwijl het even daarvoor nog gesneeuwd had. Dus het beestje achterop de fiets, eerst nog geprobeerd om hem netjes te laten zitten maar door gebrek aan lijkstijfheid toch uiteindelijk maar liggend tussen de snelbinders vervoerd. Ik moest nog wel door Vimperk maar de enige opmerking die ik gehoord heb was: "dobra chut" wat vrij vertaald, 'eet smakelijk' betekend. En dat heb ik de rest van de week gedaan. Wils heeft niets met hazen, meer met gehaktballen. (ja hoor, ik zie het inkoppertje al aankomen.) Dus de gehele haas was voor mij.

Wel ben ik erachter gekomen dat het met een elektrische fiets hier best heel goed fietsen is. Ik vind dat de Tsjechen heel netjes omgaan met fietsers, ze geven je alle ruimte. Een zwaar beladen vrachtauto bleef zelfs even achter mij rijden toen er een collega van hem tegemoet kwam. Er was ruimte genoeg, maar dan komt hij wel op een meter naast mij rijden wat dan toch bedreigend overkomt als er zo'n 60 tonner naast je zwoegt, dus de chauffeur remde af en had daarna weer een km nodig om op snelheid te komen. (De klim is daar 6%) Heel netjes dus.

Deze week weer eens samen gewandeld, ik heel geëmancipeerd achter Wils aan. Ik loop van nature veel sneller maar de langzaamste geeft het tempo aan. Maar het was gezellig, heel mooi weer, twee geo-caches van ons bezocht/gecontroleerd. Hoewel wij ze voor de campinggasten hadden neergelegd maar ze wel op het web aangemeld hebben worden ze nog steeds veel door Tsjechen gezocht en gevonden. In de winter wat minder maar met dit mooie weer komen ze. Zo hebben wij er ook meer plezier in. En voor onze gasten. Ze liggen op plaatsen wat hetzij 'een mooie wandeling is', hetzij 'op een mooi uitzichtpunt'.

Verder hebben we een ritje naar Praag gemaakt om alvast de wijn op te halen voor het seizoen. En ook een beetje om de auto te testen, ik vind het altijd lekker als we er al wat km na een garage bezoek op hebben zitten voordat we een lange reis gaan maken. Want we willen voor het seizoen nog even naar onze dochters toe. Maar het busje deed het goed en remde goed. Omdat we binnendoor naar Praag gingen hebben we best veel landweggetjes van slechte kwaliteit gehad, waardoor we in plaats van 3 uur werk hadden toch een kwartier meer nodig hadden. Tol betalen scheelt toch een uur reistijd. 2 Uur dus heen en terug.

Er lopen veel reeën op de camping. Ze komen hier aansterken na de lange winter. Er staat lekker veel jong eiwitrijk gras. Want ook de reeën zijn hier in het voorjaar magerder dan in de herfst. Hier in het bos worden ze niet meer bijgevoerd gezien de slechte resultaten. Ze moeten het op eigen houtje doen, dus teren op hun vetvoorraad en wat maagvulling zoals mossen en schorsen en wat er verder nog te vinden is. Het komt hun gezondheid ten goede. Ik zelf heb een paar weken ook wat hooi voor ze neergelegd, maar echt eten ervan deden ze niet. Wat ze vooral deden was het uitschudden van het hooi en het gras en onkruidzaad opeten. Dus ze hadden meer een lekkere trek dan honger. Ook bij de schapen lopen hun sporen meer naar het zoutblok en het mineralenblok.

Het lijkt mij voor "De Oostvaarders plassen" wel een goed idee om 1 keer in de tien jaar 90% af te schieten, dus een ziekte nabootsen en dan weer tien jaar met rust te laten. En ja, beesten mogen best sterven in de natuur, er zijn weer 30 a 40 andere dieren die daar van profiteren. Van snuitkevers tot zeearenden en vossen en alles wat er tussen zit. En het vlees dat dan vrij komt, in een vrieshuis en in tien jaar verdelen onder de voedselbanken, hebben die ook een keer een mazzeltje.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.

voor veel foto's zie
http://mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 29550

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: