volop zomer - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu volop zomer - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

volop zomer

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

21 April 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov


Hallo allemaal 14-04-2017.

De zon barstte uit zijn voegen en het werk barstte los. Vooral in het voorjaar groeit het gras op speedtempo, dus maaien maaien en nog een keer maaien. Onze grote moestuin heb ik ook zaaiklaar gemaakt. Het waren alleen maar grote bonken van het ploegen. Maar dat werk doe ik zittend. Twee kleine zaadegjes en twee lange touwen. Ik trek ze naar mij toe, daarna wandel ik naar de andere kant, ga weer zitten en trek de egjes weer terug. Het gaat een stuk sneller dan met een groftandige hark of cultivator, daar zijn de bonken te grof voor. Ik weet het, het zou met de tractor gemakkelijker gaan maar dan is de structuur van de grond de rest van het jaar waardeloos.
Ach, een ander betaald de sportschool om gewichten te trekken, ik doe het gratis en zie resultaat.

Maaien doe ik ook het liefst met een kooimessenmaaier, handgeduwd. Geen lawaai en het gaat nauwelijks zwaarder als je het gras niet te lang laat worden. Je krijg wel een mooiere grasmat in vergelijking met een maaier met roterend mes. De schapen zijn ook van het hooi overgeschakeld op gras, dat is gelijk te zien aan de mest van ze, daarom voer ik ze dagelijks nog wat hooi bij ter aanvulling op het in het voorjaar zo eiwitrijke gras.
De camping doe ik wel met de tractor, toch wel. Ook heel vervuilend, de tractor is uit de zeventiger jaren dus daar zit waarschijnlijk een euro1 motor in, maar om nu een nieuwe tractor met een euro6 motor te kopen is voor die 20 draaiuren per jaar een domme investering. Vandaag ga ik de andere helft van de camping maaien en ik hoop de uien nog te planten, maar dat kan morgen ook nog. Daarna komen er vrienden op bezoek voor een weekje dus ik ga er vanuit dat we volgende week leuke dingen gaan doen.
Ik ga dit jaar meer pompoenen zetten, dat vind ik echt een lekkere groente en je kan er alles mee. Heerlijke soepen, taarten en noem maar op, vele mogelijkheden. Nu zie ik ze in de winkel liggen voor 2,5 euro. Dat vind ik best duur. Ik heb nog veel zaad van vorig jaar dus we zijn ze aan het voorkiemen. En daarna gaat de grote moestuin voor de helft onder de pompoenen. Aardappelen zet ik niet meer, daar eten we steeds minder van en in de winkel kosten ze een habbekrats. Ik denk dat ik er een stuk of tien poot voor de heerlijke nieuwe aardappeltjes, zo vanuit de grond binnen een half uur op je bord.

Het uiltje wat de veranda van het zomerhuis vol flatst zag ik van de week vliegen maar is kleiner dan ik dacht. Ik hoop dat zij daar gaat broeden. Gelukkig hebben we nu wel weer een paar nesten met boomklevers. Na jaren afwezigheid zijn ze er weer. Als we in de tuin zo zitten te koffie drinken en je hoor al dat gezang om je heen en verder niets dan zitten we toch wel een in paradijs hier. Ook de dikkopjes zwemmen in de vijver, helaas zitten er ook eenden die ze heerlijk vinden, jammer, we hadden dit jaar al zo weinig kikkerdril. Toch grijp ik niet in, het is de natuur en de natuur is op zijn best zonder ingrijpen van de mens.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert

Reageren kan rechtstreeks via:

bertschaak@outlook.com

https://www.facebook.com/

Twitter @MlecnaDraha

voor foto's
http://www.mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 29715

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: