Het dak op - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Het dak op - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Het dak op

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

28 April 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 28-04-2017.

Weer een week van schitterend weer, dus gauw de uien en grote bonen er in, nog een 20 pootaardappelen geplant, de komkommers in de kas en beregenen maar. Ik wilde met de grote moestuin dit jaar wat minder doen maar hij staat weer helemaal vol. We moet ik zeggen dat bijna de helft door pompoenen wordt ingenomen, daar hebben we nooit genoeg van. Dus de meeste werkzaamheden waren gedaan. Het is goed dat het eiwitrijke gras gaat groeien want de oude Bahnice heeft moeite op de beide lammetjes te voeden, althans, ze mag wel wat dikker worden. Maar de goede tijd komt er weer aan. Ze had eigenlijk niet drachtig moeten worden dit jaar maar een keer onveilige sex was genoeg voor weer een tweeling. We zullen komend jaar de rammen goed bij haar weg houden.

Onze vrienden kwamen zondag aan.

De werkzaamheden waren klaar, dus tijd voor leuke dingen maar we konden beginnen met heerlijk koffie drinken in de zon. Maandag was de enige mindere dag van afgelopen week, dus nog gauw wat tuinbonen gezaaid die Arie meegenomen had en inderdaad, 's avonds ging er een mini buitje overheen, ze konden beginnen met groeien. De verwachting dat we gezamenlijk wat stadjes gingen bezoeken deze week, hadden we fout gedacht. De familie vond het veel leuker om dingen plaatselijk te doen, vooral op de camping, dat hield in dat Arie de camping nog een keer gemaaid heeft, een afgebroken boom uit de beek gesleept heeft met de tractor, het mobiele schapenhok verplaatst heeft en van de mest een keurige mestvaalt heeft gemaakt. Palen voor een hekwerk gezaagd en geplaatst, nieuwe sneeuwvangers gezaagd en opgehangen, nog een kleine reparatie aan het dak wat hij beter kan doen door afwezigheid van hoogtevrees wat bij mij in ernstige mate wel aanwezig is. Wel heb ik hem steeds mogen helpen, dat viel dan weer mee. Dus de werkzaamheden die ik voor Juni geplant had zijn alweer gedaan, behalve het steeds terugkerende maaien van de camping. Ook hadden we de schapen nog willen scheren maar dan moet het toch boven de 25 graden zijn, zodat het vet in de vol zacht genoeg is om de handclipper er een beetje doorheen te krijgen en daar was het net te koud voor.

Jolanda heeft zich met Wils vermaakt door veel te wandelen in de schitterende wouden om de camping heen. Die vind je in Noord Holland niet. Oja, en met ons vieren hebben wij ook nog Cesky Krumlov bezocht, de mooiste stad van de omgeving. Dat was ook te merken want zo vroeg in het seizoen werd al de ene lading na de andere Chinezen bij de poort afgeleverd. Goed voor het verdienmodel maar de authenticiteit van het stadje heeft er onder te lijden. Alle winkeltjes zijn nu toegespitst op de toeristen. Verder zijn we nog een paar keer uit eten geweest maar zoals gewoonlijk vind ik dat Wils beter kookt dan veel restaurants die toch vaak voor het algemene gemiddelde smaak gaan waardoor ik het vaak erg vlak vindt. Arie en Jolanda waren het wel met mij eens. Nu nog een ontbijt met ze en even koffie drinken en dan vertrekken ze weer naar huis.

Einde van een mooie week.

Dus komende week zitten we weer met z'n tweeën maar het seizoen komt er al best snel aan.
Zo'n maandje vliegt om maar eigenlijk zijn we er al klaar voor, nog wat inkopen doen en het pension nog wat kuisen, zeg maar het winterstof verwijderen.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.

Bert