bijna een longread - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu bijna een longread - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

bijna een longread

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

02 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 02-06-2018.
Best wel een leuke bezetting voor een camping die nog niet open was, vandaag gaan we eigenlijk open. Afgelopen week veel mooi weer maar ook veel onweersbuitjes, niet op de camping maar de regen kregen we er wel van mee. Iedere dag een 6mm met een uitschieter van vrijdag, toen viel er 22mm. En dankzij die regen blijft het gras maar groeien en groeien. Eigenlijk had die snelle groei er al uit moeten zijn. Maarja, het was dus toch weer harken deze week.
De moestuin kunnen we nog steeds goed bijhouden. Want ook door dezelfde regen groeit het onkruid ook als kool. Gelukkig de rest ook. En vandaag is het alweer heerlijk weer, zonde dat ik binnen met de weblog bezig ben.

Vrijdag hebben we de eerste maaltijd geserveerd van dit seizoen, Wils was weer op haar best, een lasagne zoals je ze niet in een restaurant krijgt en een heerlijke pompoensoep.

Op de camping hebben we verschillende soorten natuur. We hebben een stuk dat 15 jaar gemaaid wordt en we het gras laten liggen, dat is best verrijkte grond met heel veel wormen en ander ondergronds leven. Mollen en dergelijke profiteren daar weer van, mijn angst is dat de Zwijnen het ook eens ontdekken en dan het hele veld omploegen, op 300 meter afstand hebben ze een heel weiland omgeploegd, dus ver zitten ze niet. Omdat hier in het verrijkte veld veel bodemleven zitten foerageren er veel vogels, vooral als ze jongen hebben zo als nu. We hebben van de week ook twee koppels Syrische Spechten gespot en meer dan gewoonlijk de Grauwe Klauwier. Daarentegen heeft de Boomklever die in de zilverberk jongen heeft het heel gemakkelijk. Ik zie hem steeds door de boom wandelen en met bekken vol voer terug komen. Vliegen doen ze nu nauwelijks, de boom levert meer dan genoeg op. Ook hebben we een stuk waar het gras twee keer per jaar afvoeren en dat al een 22 jaar. Daar is het bovengrondse leven mooier, veel bloemen en onkruiden waardoor het ook gonst van de insecten en vlinders. We hebben ook nog een stuk wat ik alleen in de herfst maai en laat liggen waardoor dus een hele hoge vegetatie staat waar vooral reeën met jongen gebruik van maken, daar liggen in het vroege voorjaar vooral de tijdelijk achtergelaten jongen, daar groeien weer heel andere hoge grassen een kruiden. Eerst hadden we ook nog twee stukjes die moerassig waren maar die drogen steeds verder op, jammer maar dat zal de klimaat verandering zijn. Dan hebben we ook nog een stuk bos, maar ja, er is hier al zoveel bos. En dan hebben we het schapenweitje nog. Als ik een goede camera had met een echte macrolens dan kon ik mij alleen op ons terrein volledig uitleven. Ik kan hier iedere dag de natuur intrekken zonder van het terrein af te komen. Maar je moet het wel willen zien, de een ziet een groen veld met gras en de ander ziet tientallen soorten gras en nog veel meer soorten kruiden en bloemen en hoort het gegons van de hommels en bijtjes die hier in het beschermde gebied nog volop aanwezig zijn. Als het nog rustig is op de camping dan lopen er ook altijd el herten te grazen maar nu met 5 plaatsen bezet wordt het al weer minder, herten houden niet zo van verandering. Maar uit ervaring weet ik dat ze met de herfst zo weer terug zijn. De vogelrijkdom schijnt de laatste jaren wel toe te nemen maar dat komt omdat we veel loofbomen geplant hebben en die er stonden groot worden, dus er is ook steeds meer voedsel en nestel gelegenheid voor ze. En de laatste jaren als er jongen zijn dan voer ik de oude bij als het langdurig regent, dit jaar nog niet voor gekomen maar vorig jaar wel. En als het regent dan vliegen er minder insecten en die ze dan vangen hebben ze hard nodig voor hun jongen, dat is de reden dat ik de oude dan bijvoer. En volgens mij kunnen we het resultaat zien.
En dit staat allemaal te koop omdat we terug naar Holland willen, terug naar onze vrienden en familie daar. Maar zo'n paradijs als dit vinden we in Nederland nooit meer.

Maar goed, vandaag gaan we gras maaien, nog een uurtje, toiletten schoonmaken, boilers verwarmen, nog een trapleuning bevestigen bij het zomerhuisje voor de mindervaliden en zo is er altijd wat te doen.

Ik ben inderdaad gestopt met de blog vanmorgen want het weer was veel te mooi. Al het gras gemaaid om het huis en daarna de camping nog even (2,5 uur) met de tractor. Bijna iedereen was naar een stadje of zo en alleen een eenzame Duitser en dag recreanten waren op de camping. Dus een uitgelezen dag om lawaai te maken. Maar mijn lievelingsmaaier is toch het ouderwetse handduwertje die ik altijd op het terras gebruik bij de bar. Het is verreweg de stilste, kost bijna niets, stinkt niet en is gezond vanwege de extra lichaamsbeweging.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert