Nog Twee te gaan - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Nog Twee te gaan - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Nog Twee te gaan

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

19 Augustus 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

19-08-18
Hallo allemaal.
De drukte begint na dit weekend af te nemen, er vertrekken nu een hoop mensen, dus vanaf nu gaan we wennen aan ons toekomstig pensioen. Dat deed mijn vader toen hij 59 was, dat waren nog een goede tijden voor de korter levende handwerkslieden, helaas kapot gemaakt door en voor de langer levenden theoretisch hoog opgeleiden.
In het pension hadden we ook nog drie paren zitten waarvan een met nogal lawaaiige kinderen, per individu best lief maar als groep nogal boven de pijngrens van je oren. Nog een week te gaan met dit gezin. Vader en moeder zijn best gezellig, Engels sprekende Fransen. Verder zitten er nog Duitsers, Tsjechen, Polen en oja, ook nog 3 stel Nederlanders. Maar zoals gezegd vertrekken er in de loop van de dag een aantal.
Het laatste schaap is ook geknipt, een klein beetje door mij maar vooral door de 15 jarige Lotte die dit nu ook op haar CV kan zetten, ervaren in het knippen van schapen op ambachtelijke wijze met de handclipper.
Ik denk dat ik de tractor een paar weken geleden voor het laatst gestart heb, door de droogte groeit het gras niet meer, maar wel de bloemetjes, dus de camping wordt er alleen maar mooier door als ik niet meer maai. Dus de volgende maaibeurt laat ik aan de nieuwe eigenaars over. Die waren er afgelopen week weer een paar dagen. Ook de architect was er weer. De gehele camping is opgemeten door een ploegje meetkundige. Het schijnt dat ze zo de gehele camping met alle hoogtes en dieptes in kaart kunnen brengen. Ze hebben zelfs de diepte van het meertje gemeten. In zijn nakie, dat dan weer wel.
Ik denk dat de camping er wel heel anders uit gaat zien, er moeten kleine huisjes komen, vergelijkbaar met onze Chata. Dus dan komen er ook wegen en leidingen over de camping. Maar dat is hun zaak, wij nemen er straks afstand van. En wie weet hoe mooi het wordt.
De Talingen zijn er nog steeds, er zwemmen nu wel 10 volwassen eenden in de vijver en ik verwacht al drie weken dat ze vertrekken maar ze hebben het hier zeker goed. Ik hoor nog maar zelden kuiken gepiep van jonge vogels, het seizoen is nu toch wel afgelopen. Donderdag zijn er nog een paar zwarte roodstaarten uitgevlogen en ik denk dat dat de laatste waren. Ook het gesjirpt van de krekels wordt minder. En ook dit jaar mis ik weer de grote beervlinder en een of ander groen vlindertje. Daar kan ik geen naam bij vinden maar het is al het tweede jaar dat ze er niet zijn. Daar tegenover staat dat de kolibrie vlinder steeds massaler aanwezig is net zoals de libellen en waterjuffers. Maar het is wel duidelijk dat er iets aan het veranderen is. Zelfs de wesp is nog maar sporadisch aanwezig, net zoals de grote hoornaar. En dan te bedenken dat dit beschermt gebied is waar niet gespoten wordt of op een andere manier insecticide gebruikt wordt. Het kan ook zijn dat de warmte en droogte er een grote invloed op hebben. Of dat de insecticide grens overschrijdend is.
De nieuwe eigenaresse neemt niet de schapen over, wel onze grote cactussen. Dus de lammeren moet ik nog even slachten, dan kunnen die straks zonder problemen de grens over en voor Bahnice en Zwartkop moet ik nog steeds een oplossing vinden. Ik zal ze wel gaan missen. Het zij zo.
Enne, deze laatste 13 dagen maken we echt af.
Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert

Reageren kan rechtstreeks via:
bertschaak@outlook.com
https://www.facebook.com/
Twitter @MlecnaDraha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 901
Totaal aantal bezoekers 29547

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: