...een heel klein beetje goede wil........ - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu ...een heel klein beetje goede wil........ - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

...een heel klein beetje goede wil........

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

24 December 2016 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal.

De auto is nog in de garage, die is niet klaar voor de feestdagen, maar wat geeft het. Alles wat belangrijk is te belopen en verder hebben we de Iveco nog. Daar zijn we mee naar twee kerstmarkten geweest. We wilden eens kijken of dat nog meer leefde hier in het zuiden maar niet erg. Susice en Cesky Krumlov stelde niet veel voor. Gelukkig zag het niet zwart van de politie of beter gezegd, ik zag helemaal geen politie dus de Tsjechen hebben zich niet bang laten maken.
Ach, het grootste risico loop je immers op de heen en terugweg in het verkeer en daar maakt ook niemand zich druk om want anders waren alle motoren en auto's wel begrenst op max. 80 km per uur. Dat zou pas geweldig veel levens besparen.

Door de vorst en de mist leefden we de afgelopen week in een sprookjes wereld. Alles was wit, bomen draden, gras maar de huizen waren gekleurd als altijd. Een prachtige wereld hier. Alleen nu dooit het weer even dus is het weer even verleden tijd. Maar de voorspelling is vorst dus het komt wel weer.

Eigenlijk had ik altijd een hekel aan zinloos wandelen, ik vond lopen niet erg maar wel graag met een doel, even boodschappen halen of zo. Maar nu we steeds hier in de bossen ronddwalen en in wezen hartstikke zinloos wandelen, ga ik er toch steeds meer van genieten. Prachtige bomen her en der, mooie vergezichten, donkere wouden die in de mist bijna spookachtig en naargeestig aan doen en dan de volgende dag in de zon weer vrolijk en vol leven met het gekwetter van de vogels en blaffende reeën.
Ja, daar geniet ik wel van. Dus zinloos wandelen is nu ook weer niet zo zinloos.

Daarentegen geniet ik niet zo van mijn telefoon, al na 5 jaar begint hij te haperen, zoiets moet toch gemakkelijk een jaar of 10 mee kunnen gaan? Maar nu hoor ik van anderen dat 5 jaar al erg lang is. Daar wordt ik zo moe van, fabrikanten die dingen maken om kapot te laten gaan omdat het economisch uitkomt. Ja ja, maar voor ons komt het niet economisch uit, het komt alleen economisch uit voor de één promille en die hebben het weer niet zo hard nodig. Stel je toch een wereld voor waar niet steeds van alles geproduceerd werd om het kapot te laten gaan, dan konden de mensen minder werken, verdienden minder maar hoefden ook minder rotzooi te kopen, de één promille is een beetje de dupe, de aarde de is winnaar en wij konden allemaal genieten van de mooie bossen. Zelfs de één promille, misschien dan niet in de eigen privé bossen, maar ja, een bos is een bos. Utopie? Ach, het enige wat er voor nodig is is een beetje goede wil, waarschijnlijk is een heel klein beetje goede wil al genoeg.

Verder niet veel nieuws te melden.

Tot volgende week
Bert