Verwenteld en gekanteld - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Verwenteld en gekanteld - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Verwenteld en gekanteld

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

18 Februari 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 18-02-2017

Een spannender week dan de vorige, het snelle internet is nu werkelijkheid. Het was een dagje werk en ik moet nog wat kabel vastzetten maar we zijn van 1,5 mb naar 55 mb per seconden gegaan en dat is een wereld van verschil. De grap is is dat het van deze aanbieder ook nog een stuk goedkoper is. Als we nu eens bij Funda kijken, zitten we niet uren op de foto's te wachten maar je kan razendsnel doorklikken, wat een genot.

Verder vond Beranova, een van onze schapen het nodig om op haar rug te gaan liggen, dat hoort eigenlijk niet bij haar ras maar toch. Ik heb haar heel voorzichtig overeind geholpen, eerst vijf minuten op haar kont laten zitten, zodat haar lijf verticaal is om de darmen weer op de goede plaats te laten zakken en zodoende niet een slag draaien want dat is dodelijk. Toen ze weer op de benen stond heb ik haar tegen een hooibaal laten leunen want anders kukelde ze zo weer om. Met andere woorden ze heeft best lang op haar rug gelegen, een wonder dat ze nog leeft. Een dag of twee was ze nog een beetje scheef en wilde slecht eten maar daarna ging het weer maar toen wierp ze een jong iets te vroeg, dus daar hadden we ook wel veel werk aan. Te slap om zelfstandig te drinken maar biest is een levensvoorwaarde dus moeder weer gekanteld en en met veel moeite laten drinken. Dat twee dagen volgehouden en vanmorgen zag ik dat hij zelf dronk, met kwispelend staartje, Vooral dat staartje is een goed teken. Hij redt het wel.

Ook hebben we deze week veel gepruts gehad met de website. Wils heeft een nieuwe gemaakt in local host Xampp en nu het haar klaar is moest hij nog even op het internet maar dat lukte maar niet. Alles volgens de regels maar het haperde keer op keer. Dan ga je je aan je zelf twijfelen, ben ik nu zo dom? Twee keer telefonisch contact gehad met de host, twee totaal verschillende adviezen gehad en een prijsopgave als zij het deden, humm, nogal onduidelijk over hoever het kon oplopen terwijl het volgens ons een klusje van hooguit 5 minuten kon zijn. Dus dat maar niet gedaan, we hebben niet veel geld maar wel veel tijd. Maar na een mailtje aan de host waar het aldoor haperde, geen antwoord op gehad maar het werkte opeens wel. In drie minuten stond het op het web. ??? Zijn wij nu zo dom?

Er gingen ook dingen hartstikke goed. Voorheen bakte Wils altijd zuurdesembrood, al ver voordat het in de mode was. We zijn er mee gestopt toen we de kaasmakerij begonnen, twee verschillende bacteriën maar wel met een verwantschap moet je niet in huis hebben als je biologische kaas maakt.
De kaasmakerij is alweer jaren geleden dus werd het weer eens tijd om eigen
brood te gaan bakken en aangezien gist brood toch minder smakelijk is, is Wils weer met zuurdesem begonnen. Haar eerste kweek mislukte jammerlijk maar de tweede heeft de goede bacterie stam te pakken en rijst en smaakt heerlijk. Dat het zuurdesem is is nauwelijks te proeven maar de snelle bakkersgist smaak is volledig afwezig. Dit brood is mooi on te zien, goede grote, prachtige structuur en een delicatesse voor de tong.

Oja, en vanmorgen hebben ze eindelijk de Skoda opgehaald die ik al weken geleden verkocht had en al lang al betaald was door de koper. Dat schept ruimte in de garage.

Verder weinig nieuws
Tot volgende week