22 graden - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu 22 graden - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

22 graden

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 April 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 01-04-2017

Ons kwikstaartje is weer terug. Opnieuw wanhopige schijngevechten in de spiegelende ramen van de serre.
Vorig jaar hebben we het gehele proces met interesse gevolgd. Het kwikstaartje had een van onze nestkastjes als zijnde een juiste beoordeeld en kwam met takjes en strootjes. Helaas voor hem en haar, voordat ze er aan toe waren om eitjes te leggen had een roodstaartje het nest geannexeerd en eitjes gelegd en verdedigde zijn nest met verve. Toch ging het kwikstaartje door met takjes er in te gooien waardoor het roodstaartje steeds de de eitjes moest liften. Ik dacht , dat wordt niks met het broedsel maar op een gegeven moment waren daar toch de pullen, levend en wel. Het kwikstaartje ging vanaf dat moment verder met een nest bouwen maar nu boven op de kast en heeft daar ook een broedsel voortgebracht. De eigenlijke kast heeft drie broedsel van het roodstaartje voort gebracht. Maar de kwikstaart is terug, ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Ik ben ook benieuwd of hij nu in of boven op de kast gaat broeden.

Eigenlijk is dit een bijzondere foto. Want het gezegde, ze vechten als kat en hond klopt niet. Het moet zijn, ze vechten als kat en kat. Katten en honden kunnen vrienden worden, Maar katten onderling zijn zelden vrienden. Deze drie katten liggen ook nooit samen op een stoel of zo. Ieder heeft zijn eigen territorium waardoor de kamer opeens voor de katten aan de kleine kant is. Een kat heeft het liefst een huis voor zich alleen. En dan twee keer per jaar een portie ruige seks met alle katers uit de buurt die daarna weer een doodschop kunnen krijgen. Vervolgens komen er een aantal jongen die zij liefdevol verzorgt tot een maand of drie a vier. Daarna moeten die ook oprotten, het liefst ver uit het zicht. Dus de reden dat ze graag bij ons op schoot zitten is voornamelijk omdat we geen kat zijn. Wil iemand een poes nemen? Neem dan één poes, want twee stuks werkt wel voor het roedeldier als de hond maar averechts voor de solitaire kat, die heeft aan mensen genoeg.
Heerlijk weer afgelopen week, lekker naakt buiten kunnen zitten, alleen hebben we daar de tijd niet voor genomen. De tuinen moeten weer zomerklaar worden gemaakt. Wils is lang bezig geweest met de plantjes voor de bakken. Verder hadden we nog een oud schaap, die we hebben laten slachten maar het uitbenen doe ik altijd zelf. Het was de bedoeling dat hij voor de katten was, een oud schaap, zal wel ranzig zijn. Maar na een stukje vlees proef gebakken te hebben bleek daar niets van aan. Het vlees was prima. Dus de bouten zijn voor mij en het mindere vette vlees voor de katten. De bouten gelijk aan een stuk gebraden in de oven. Daarna uit elkaar gehaald en ingevroren. Voor het seizoen is hij wel op. Onze slager die de runderen uit het natuurpark de Sumava slacht doet dat nog steeds. Dus deze zomer weer het heerlijke vlees van in het wild lopende koeien, ekologisch en medicijn vrij. Het is ook een kleine ambachtelijke slager, die zo ver dat mogelijk is, diervriendelijk slacht.
Dus toestanden zoals in het Belgische Tielt komen hier niet voor.

Maar goed, verder geen nieuws deze week.
Tot volgende week.
Bert