na de vakantie - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu na de vakantie - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

na de vakantie

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Mei 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 21-05-2017

En toen waren er opeens een paar weken voorbij zonder weblog. Wij waren nl op vakantie, dwz, onze beide dochters bezocht, een in Leiden en de andere in Hampshire UK.

We waren tijdens bevrijdingsdag in Leiden dus samen de Braderie (Heet dat zo?) op. Vooral heel veel rommel en veel kou maar wel gezellig met onze oudste dochter Cora. Een hele stapel Nederlandse voorleesboekjes gekocht voor onze Engelse kleinzoon. Een tweetalige opvoeding heeft echt wel meerwaarde en het is leuk om te doen.

De volgende dag naar de gewone weekmarkt geweest, die vond ik eigenlijk leuker en het was opeens een stuk beter weer. Daarna door naar Engeland.
Gestaan op een camperplaats buiten Calais. Mooi rustig daar. En nog 6 km naar de boot.
Maar voordat we op de boot waren zijn we 6 keer gecontroleerd door zwaar bewapende soldaten en politie, 4 keer moest alles open. Ik vond het een beetje overkill.

Maar goed, in Engeland miezerde het en het ging weer heel hard op de snelwegen. Waar zijn toch die rustige en beleefde rijders van weleer?
Opnieuw kwamen we weer bij de camping van Andy uit, het lijkt wel de enigste te zijn bij Anne in de buurt. Maar wel voor het laatst. Ieder jaar verhoogt hij zijn prijs met twee pond en en 8 pond geleden was hij het al niet waard. Nou ja, hij had dit jaar in ieder geval zijn gras gemaaid.
We hebben nu op internet een restaurant in de buurt gevonden waar je mag staan met als tegenprestatie, een ontbijt of diner, dat moesten we dan volgend jaar maar doen.

De volgende dag naar Anne en gelijk ingeroosterd als oppas voor Ruben, nou ja, dat is te doen hé, twee ochtenden per jaar. En het was leuk, dan leer je hem ook een beetje kennen want 1380 km heeft ook zijn nadelen.
Verder wat gewandeld en met Anne naar een museum geweest. Weer eens lekker bijgepraat.

Terug in Frankrijk gelijk richting huis maar wel rustig aan want we konden pas maandag in Praag terecht om de wijn op te halen voor deze zomer. Dus nog een camping en camperplaats gepakt. De nodige kou en slagregens verwerkt een uiteindelijk dus via Praag thuis gekomen.
Gingen we weg met sneeuw en een witte wereld, leden we kou, nachtvorsten en regen tijdens de vakantie, hier werd het eindelijk mooi weer, nu we keihard aan het werk moesten. Alle Katten waren er nog, maar wel een Lam minder, alleen een voorpootje en de kop lag er nog. Ik denk dat de Linx hier echt gearriveerd is. Deze Linx vraagt erom om gelinxt (vrije woord interpretatie) te worden. Ook het schrikdraad was kapot, dus hij zal wel een opsodemieter (5000 volt schapenklok, krijg je daar een klap van, dan begin je spontaan achteruit te bidden) gehad hebben bij het weggaan met de buit. Das mooi want Linxen leren snel. Maar wel heel jammer van het lam, het was een lief beestje.

En nu thuis, hard aan het werk, want er was nog niet gemaaid vanwege de sneeuw en nattigheid dus nu staat er een dik pak gras, te veel om te laten liggen dus dat wordt weer veel harken.
Ook aan de moestuin moet nog van alles aan gedaan worden, ik denk dat ik daar maar een paar dingen schrap, alleen aardappelen, uien en prei maar dit jaar, anders komen we om in het werk.

Ondanks dat we 03-06 pas open gaan staan we sinds dinsdag al met gasten. Ach, we zijn er toch, dus dan maar open maar wel zonder bar en restaurant.

Tot volgende week.
Bert