Langer dan een A4 - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Langer dan een A4 - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Langer dan een A4

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 September 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 03-09-2017.

De laatste week van seizoen 2017 is achter de rug. De laatste gasten zijn net vertrokken, het wordt nu echt stil. Het enigste Nederlands wat ik nu hoor is van Wils, de rest gaat weer in het Engels, Duits en Tsjechisch. Het was een mooi seizoen, tot de laatste dag met leuke en gezellige gasten. Het weer kon niet kapot maar ik moet er wel bij zeggen dat we nu op vrijdag zaterdag en nu vanmorgen toch een 50mm water hebben gehad. Dus het gras wat de hele zomer bijna niet gegroeid heeft zal nu nog een eindspurt ingaan. Normaal tijdens een zomer worden er een 60 tot 80 ronde balen hooi van de camping afgehaald, nu nog niet eens de helft. De laatste maaibeurt leverde Jarda 7 balen op, hoofdzakelijk gevuld met klaver en andere kruiden die goed tegen de droogte bestand zijn.
Super voer voor geiten en paarden.

Morgen, maandag zijn wij officieel gesloten maar, zoals altijd, als we hier zijn, zijn we ook open maar dan zonder bar en restaurant. Dit voorjaar hadden we tijdens de gesloten periode (normaal gingen we open van 1-5 tm 15-9) meer gasten gehad dan vorig jaar. Misschien is dat deze herfst ook wel zo. Voorlopig hebben we over de gehele zomer 50% meer gasten gehad dan in 2016, dus hebben we niets te klagen. Kan het misschien zijn dat het kamperen weer wat populairder wordt? Of verliezen de all in one resorts iets van hun populariteit? In ieder geval, wij zijn er blij mee.
Ook hadden we dit jaar best veel tentkampeerders, ook dat vind ik leuk want persoonlijk gaat mijn hart daar toch wel naar uit. Ik weet, ze geven meer schade aan het terrein, je houdt er toch vaak dode plekken in het gras aan over, maar een camping vol met tenten vind ik persoonlijk toch een stuk mooier. En een stuk milieu vriendelijker dan het sleuren van een caravan door heel Europa heen. Ik moet wel bekennen dat ik daar ook aan meedoe, maar we gaan in een periode op vakantie dat het met een tent niet echt fijn meer is. Te koud en vaak veel te nat. Dat is het risico als je zelf een camping heb, dan heb je a;alleen tijd in het vroege voorseizoen en het late najaar.

Drie dagen regen nu en het is of de bomen al voller en zwaarder geworden zijn. Ik ben benieuwd hoe de natuur zich nu gaat ontwikkelen. Er zijn zelfs na deze gortdroge zomer nog steeds drie plekken op de camping die vochtig zijn gebleven. Ik ga daar dit najaar eens veel vochtminnende bomen planten, die verdampen veel water en maken de natuur weer een stukje mooier. Goed voor de vogels en andere dieren die graag dekking of schaduw zoeken. Ik vraag mij wel eens af hoeveel duizenden bomen ik al geplant heb in mijn leven, heel veel. Zowel voor mijn werk als hobby regelmatig. Deze camping is ook best een groene oase geworden ipv een kaal weiland/graanland zoals we het 22 jaar geleden aantroffen. Weliswaar was dat weiland ook omringt door bossen. Maar nu zijn we meer in de natuur opgegaan en door de vele loofbomen die geplant hebben is vooral de vogel rijkdom toe genomen. Met de natuur moet je niet op een paar jaar kijken maar wij zien wel resultaten van wat we gedaan hebben.
We zijn deze week ook nog naar een landbouwbeurs geweest, maar was het vroeger leuk met allerlei, kleine handige dingetjes, nu hebben de grote subsidie-monsters het beeld overgenomen. Tractoren van 350kw, hakselaars voor mais van 500kw maar die na een uurtje mais met stenen hakselen het niet meer zo goed doen. Combines die zo breed zijn dat ze de toppen van dit heuvelland afschaven. Kortom, de landbouw, de subsidiërende €U en de banken zijn knettergek geworden. Ze zullen ons er niet meer zien.

Wij hebben geen vaste telefoon meer, dus nummer 388.426.222 is er uit. Dat kostte ons 50€ per maand. De grap was dat we 51€ betaalden voor ADSL en vaste telefoon. 30€ Voor de telefoon. Toen we het ADSL opzegden hebben ze de prijs van de telefoon opgehoogd tot 50€. En dat is best veel voor paar telefoontjes die wij pleegden en die paar die we kregen. Dus voortaan alles maar per email. Als het nodig is bel ik per computer terug en dat is gratis. Ons e-mailadres is bertschaak@outlook.com en via 00420.722.170.965. ben ik via whats-app te bereiken.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.
Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 29513

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: