Spannend leven, niet dus - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Spannend leven, niet dus - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Spannend leven, niet dus

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

19 November 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 19-11-2017.

Sneeuw, na vorst en een beetje regen hebben we nu weer sneeuw. Ik ben benieuwd wat deze winter gaat brengen. Aan de ene kant hoop ik op een mooie strenge winter, aan de andere kant op een energie zuinige winter. Eigenlijk hoop ik op het laatste wat meer, financieel gesproken. En een strenge winter is weer steenkolen op het vuur van de klimaat sceptici en daar zijn er genoeg van in de wereld. Ik voorzie sommige politici al het parlement binnen waggelen in hun Inuïtpak met in hun hand een sneeuwballetje en schreeuwen dat het wel meevalt met de klimaatopwarming.

Deze week met de platstekar aan het mestrijden (glijden) geweest. Onze tuinen hebben weer voeding genoeg voor volgend jaar. Verder het schapen hok verzet, dat is niet zo moeilijk want het hok staat op twee glijders en met de tractor de voor is het weinig moeite. Alleen zit er geen bodem in en dat was lastig omdat de schapen tijdens het transport steeds hun hok instapten. Op zijn nieuwe plek er eerst wat oude mest ingegooid als een composterings-starter en daar overheen een verse laag strooisel. De schapen waren weer helemaal blij. Ook nog een nieuwe liksteen. (Zout en mineralen) Zo komen ze weer mooi de winter door.

Verder alweer aan het experimenteren geweest met eten. Rode bietensoep, het zit eruit als verse ongekookte bloedsoep. (Ooit gehad, echt smerig, de pens die ik later eens bij Mařuska gegeten heb was een traktatie vergeleken met die soep van varkensbloed.) Maar goed, de rode bietensoep was best wel lekker. Er had wel wat meer sambal ingemogen maar ik moet ook rekening houden met Wils. Verder eens een notenbrood met zaden gebakken zonder meel, allemachtig wat is dat machtig. Tsja, als je niet zoveel te doen hebt dan kan je dit soort leuke dingen doen.

Verder mij weer hoogst verbaasd over de Zwarte Piet discussie over de hoofden van de kinderen, (die geen traditie hebben omdat ze nog te jong zijn) gevoerd door nostalgieïsten die hun gelukkige kindertijd weer terug willen zien en de gekleurde medemens die hier begrijpelijk een wat bitter gevoel bij hebben. Mijn mening? Er mankeert niets aan beroete knechten en kinderen hebben er al helemaal geen moeite mee.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.