Brummi Gnom en K.Bouter - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Brummi Gnom en K.Bouter - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Brummi Gnom en K.Bouter

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 December 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 03-12-2017.

Een schitterende week achter de rug, mooi vriezend weer met een laagje sneeuw van een centimeter of 6. Ik hou van dit weer, lekker koud maar toch met een zonnetje erbij. Weer voer voor de vogeltjes neergelegd, die waren er binnen 5 minuten, zal het in hun geheugen zitten? Geen vliegen? (Met regen en vorst) Dan naar Bert en Wils. Misschien hebben ze wel een hoop adresjes in hun koppies. De reeën eten ook ijverig mee van het hooi wat ik aan de schapen voer. En het minerale zoutblok zijn ze ook gek op. Ik betrap ze zelden op heterdaad maar de smalle hoefjes van een ree zijn totaal verschillend van een schaap. Dus gemakkelijk te herkennen en dan hoef je alleen hun sporen te volgen. Het lijkt mij leuk als je een Drone hebt, dan kan je de sporen zo volgen. Volgens mij gaan ze van ons hooi rechtstreeks naar de Kolchoz waar een mais/gras silage kuil ligt. Dat vinden reeën ook heerlijk.

Even naar Bayern geweest, Duitsland heeft meer biologische waren in de winkels dan bij ons. Wat me opviel was dat er veel Tsjechen rondliepen die hetzelfde kochten als wij. Als hier dan een markt voor is dan moeten de Tsjechen dat toch gaan oppakken en ook een biologische hoek creëren in hun winkels. Neem nu Fryung, best een klein stadje (7500 inwoners) maar met een goed uitgeruste biologische winkel plus dat de supermarkten allemaal best een grote afdeling biologisch heeft, zelfs de ALDI.

Afgelopen week drie keer bij de huisarts geweest, waarom drie keer? Omdat we twee keer de praktijk gesloten vonden. Het probleem hier en van alle armere landen in de €U. De hoger opgeleiden gaan weg uit deze landen om bv naar Nederland te gaan omdat ze daar veel meer verdienen. Dus dat zijn niet de echte vluchtelingen maar de echte gelukzoeker, helaas worden die wel met open armen binnengehaald. Maar het gevolg is dat wij een huisarts hebben die al 4 jaar over zijn pensioenleeftijd is en nu een dubbele praktijk heeft omdat de andere veel te oude huisarts in het harnas gestorven is. Dus hij is er af en toe niet. Das best heel vervelend. En er is nog geen kans op een jongere arts hier, als deze komt te overlijden dan is er echt een probleem hier want alle praktijken zijn mudje vol met alleen maar bejaarde artsen. Ik hoop dat de arme landen alle hoogopgeleiden alleen laat vertrekken als ze hun volledige studie terug betaald hebben. Bij voorkeur met een fikse rente.

Brummi Gnom (Duitse vriend van K.Bouter) heeft de kerstboom weer bij K.Bouter uit de achtertuin gehaald en bij ons afgeleverd. Misschien wat vroeg maar voordat we het weer vergeten. Het scheen trouwens een barre tocht te zijn, dik in de sneeuw maar ze het zijn mannen die niet gauw opgeven.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.

Bert