Verandering van weblog doet lezen. - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Verandering van weblog doet lezen. - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Verandering van weblog doet lezen.

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 November 2016 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal.

Een lange tijd niets van mij gehoord maar we zijn gewoon druk met andere dingen geweest en we hebben ook een tijdje genoten van het niets doen. Genieten van ons Tsjechische pensioen. Daar kan moet je ook niets van doen want wil je wel wat doen dan is het geld met een dag op :-)
Maar we hebben best wel veel gewandeld en verder het normale onderhoud van de camping want daar is altijd wel wat te doen. Weer een aantal bomen opgeruimd want in de twintig jaar dat we hier zitten is het al een paar keer dichtgegroeid. Maar nog steeds als ik weer ergens loop dan denk ik, hier is ook achterstallig onderhoud aan het bomenbestand. Ik lig wel een beetje in de clinch met het bosbeheer want ik wil ook wel wat hout uit mijn bos halen maar het bosbeheer geeft toestemming om er oud hout uit te halen maar ik laat liever de oude bomen staan en wat 20 t/m 30 jarige bomen weghalen. Dat geeft weer lucht aan de bodem en kan er misschien wat meer van de eiken en beuken een kans krijgen. Persoonlijk vind ik een loofbos veel mooier dan een naaldwoud en hier mogen best wel wat meer loofbomen komen. Nou ja, een troost, dat vindt de dennenscheerder ook.

Ik had dit jaar wat meer verschillende soorten groente gezet maar voor sommige soorten is het hier toch echt te hoog. Van de spruiten haal ik misschien twee maaltijden af en de groene kool kunnen we beter als spruiten eten. Maar de aardappels, pompoenen, boerenkool, raap, wortelen, uien, en nog een paar deden het uitstekend dus met de resten van de afgelopen zomer, alles wat we zomers te veel koken vriezen we in, dat zijn de kant en klare maaltijden voor de winter en we krijgen nog een paar ganzen, er liggen nog kippen in de vriezer en er moet nog een schaap geslacht worden. Nou, daar komen we de winter wel meer door. Af en toe nog wat fruit en boter bij halen, dan lukt het wel.

Mijn fototoestel heeft het opgegeven, jammer, ik was er wel aan gehecht maar een nieuw kopen doe ik maar niet. Ik keek van de week even in een winkel en de prijs viel me toch wel af vooral omdat er een camera op mijn telefoon zit. Dan maar iets mindere kwaliteit maar op internet valt dat toch niet op.

Ik heb dan wel een tijd geen weblog geschreven maar op facebook ben ik vrij actief geweest zodat onze vaste gasten ons gewoon gevolgd hebben maar ik miste het schrijven van verhaaltjes ook wel.
Ik heb een tijdje de weblog bijgehouden op website (Best heel bewerkelijk en ook de reden dat ik een tijdje niet zo actief was) maar ik ben toch maar terug gegaan naar dit systeem. Deze heeft als voordeel dat jullie er op kunnen reageren, automatisch volgen en ik kan zien hoeveel mensen de blog lezen. Dat is voor mij dan weer leuk. Sowieso moet ik het weer even uitproberen want dit is weer een heel nieuw systeem. Nadeel, dat ding is vergeven van de reclame, maar ja, ons hele leven worden we al bestookt door reclames die alleen maar willen dat we kopen kopen kopen. Negeren die hap, voor mij begint het steeds meer een sport worden om zo minimalistisch te leven. Hoe minder ik uitgeef hoe minder we hoeven te verdienen. En dat is ook mooi want hoe ouder ik wordt hoe luier. Althans, ik vind het nu ook om zomaar eens lekker te zitten te lezen of om een mooie lange wandeling te maken rondom ons paradijs in de uitgestrekte bossen hier.

Verder is Wils bezig met een nieuwe website te bouwen want de oude is verouderd. Daarna kan ik de teksten gaan schrijven, ook die waren een beetje gedateerd.



Wat ik ook een beetje mis is de uitdaging. Sinds de camping te koop staat hebben we toch iets van, zullen we dit of dat nog aanpakken? Of zullen we nog wel zoveel jaren hout vooruit hakken of doen we dat toch allemaal voor niets en is de camping straks over een jaar gewoon verkocht. We waren altijd aan het plannen maken, volgend jaar gaan we dat doen of komend jaar geven we alles een andere kleur. Best wel moeilijk want het is mijn mooiste baan die ik ooit gehad heb. Je doe van alles, beetje boeren, beetje tuinieren, beetje met mensen omgaan, beetje koken, beetje monteur, beetje toiletten schoonmaken, beetje boekhouding, beetje achter de bar staan, beetje plannen, beetje pension houder zijn. Kortom, van alles niet teveel aar toch de gehele dag met allerlei verschillende dingen bezig en daarom nooit vervelend. Ik moet er niet aan denken om de gehele dag op kantoor te zitten of de gehele dag achter het stuur. We hebben twee keer in ons leven echt prettig werk gehad, dat was toen we de boerderij nog hadden, (Veehouderij annex kaasmakerij) Ook daar deed je ieder moment wat anders en verveelde je ook nooit. Ik heb wel meer aangename banen gehad maar deze twee springen er toch wel uit.

Maarja, als we verkopen kunnen we ook weer gaan plannen waar we gaan wonen, wat we daarna gaan doen, enzovoort enzovoort.

Tot volgende week maar weer.
Bert



  • 26 November 2016 - 15:04

    Theo:

    Leuk verhaal Bert. Ik ben het het je eens dat een loofbomenbos mooier, want veelzijdiger is dan een naaldbomenbos. Met naaldbomen heb je meestal alleen kaarsrechte stammen ipv mooie krom gegroeide bomen met knoesten en andere vergroeingen.

    Je updates op FB zijn ook heerlijk om te volgen, leuke plaatjes en grappige commentaren; zoveel beter dan alle selfies en gedeelde onzin die anders voorbij komt.

    Ga zo door Bert.

    Groet (ook aan Wils natuurlijk),
    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 29741

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: