Vergeten Rutte af te katten - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu Vergeten Rutte af te katten - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

Vergeten Rutte af te katten

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Augustus 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

http://www.mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog Voor de foto's.

05-08-18
Hallo allemaal.
Het wordt rustiger op de camping, de kinderen zijn weg. Alhoewel de laatste vier merkte je nauwelijks op. Die gilden niet. Je hebt kinderen en kinderen, maar de laatste waren ook duidelijk een stuk ouder.
Het weer blijft onverdroten mooi, als we niet een aantal onweersbuien gehad hadden dan was de camping net zo geel als bij jullie in Holland. Maar ook hier zijn de boeren wanhopig op zoek naar gras voor hun vee. Percelen die al jaren niet meer gemaaid waren zijn nu ook geoogst. Eigenlijk best zonde want de natuur was zich daar leuk aan het herpakken. Ik persoonlijk maai zo min mogelijk, nu het einde van het hoofdseizoen nadert maai ik al een aantal plaatsen niet meer en die worden dan ook gelijk een bloemenzee. En daar aan hebben wij ook onze enorme hoeveelheid vlinders en hommel-achtigen te danken. En dit jaar lijken we wel meer libelles en waterjuffers te hebben. Dat is hartstikke mooi maar weer slecht nieuws voor de padden en kikkers. Want de larven van deze prachtige insecten zijn zo'n beetje de meest vraatzuchtige wezens onder water. En leven de libelle-achtigen maar enkele weken, de larven kunne tot 4 jaar leven en die tijd bestaat alleen maar uit vreten, vreten en nog eens vreten. Het ene dikkopje naar de andere wordt in het kikkerseizoen verslonden.
De eend in de vijver met jonkies doet het erg goed, zo gauw het rustig is in het water komen ze te voorschijn. Ze hebben ondertussen al een heel pad gelopen uit het struweel, echt verstopt zijn ze niet meer. Dit is al de derde lichting eendenjongen die in onze zwemvijver groot worden. Dit is trouwens een iets afwijkend soort, ik moet nog eens kijken of ze ook een benaming hebben. Tevens heb ik het idee dat de boomkruiper aan zijn derde nest begonnen is en de zwarte roodstaartjes aan hun vierde. Komt dat nu gewoon door de uitstekende zomer of hebben we allemaal katholieke vogeltjes, je weet wel, die van de grote gezinnen.
De waarschijnlijk nieuwe eigenaresse is weer een weekendje hier, ze gaat samen met een architect kijken wat er mogelijk is tot het maken van appartementen. Aangezien zij ook een klein beetje Nederlands spreekt kan ze ook met Nederlandse/Belgische gasten onderhouden en verder in het Engels.
Als ik alle plannen zo hoor wil ze het kleinschalig houden en jullie zijn ook volgende jaren welkom maar dan wel gekleed.
Nu het wat rustiger wordt willen we volgende week maar eens een vrije dag nemen. Misschien nog een keer naar Passau, tevens wat biologische suiker scoren voor onze overvoed aan zwarte en rode bessen. Ik geloof dat we negen kilo hebben en dat moet allemaal jam worden. Daar kunnen we dan wel een paar jaar mee toe. Ook moet ik de schapen nog afknippen, dat kwam er even niet van de laatste weken. En nog twee lammeren slachten, dat stukje kwaliteitsvlees moeten we toch nog maar mee nemen naar Holland. Over de twee oudere schapen hebben we nog geen uitslag, ik hoopt dat Katerina ze overneemt maar we hebben nog geen zekerheid, we zien wel. Bahnice, het schaap van 15 jaar oud wordt wel een probleem denk ik. Ik had haar graag een oude dag gegund, lekker levend in dit paradijsje. Wij zien wel hoe het afloopt.
En verder blijven we genieten van de natuur hier zolang het nog kan. Benieuwd hoe dat straks in Holland is, vind ik daar ook zoveel leuke dingen? Natuur moet je ook willen zien en dan zie je het overal.

We hebben even gekeken hoelang we deze site nog hebben maar dat duurt nog bijna een jaar, dus ik kan nog een jaar de weblog schrijven voor jullie en nog een jaar reclame maken voor Katerina en wat we daarna doen weet ik nog niet.

Enne, dit seizoen maken we echt af.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.
Tot volgende week.
Bert