3 is beter dan 6 maar 5 is beter dan 4 - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu 3 is beter dan 6 maar 5 is beter dan 4 - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

3 is beter dan 6 maar 5 is beter dan 4

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

18 Maart 2017 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 19-03-2017

Een week van hard werken, het beekje graven was toch iets meer werk dan ik dacht, ook de stenen in de grond werkte niet echt mee en alles wat er uit gegraven en geploegd is moet ook weer afgevoerd worden. Dat gaat naar plekken waar kuilen ontstaan zijn. De platstekar komt goed van hoog, veel van de graszoden sleep ik er zo op. Die hoeven geen meter hoog getild worden. Die platsekar, die eigenlijk een beetje perongeluk ontstaan is.... nou ja, per ongeluk, ik had iets nodig om de ronde hooibalen op te kunnen rollen. Een wagen is veel te hoog. Echte boeren hebben daar een hooitang voor in de frontlader van een tractor maar hier moet het met handkracht. Dus daarom heb ik een oude stalen tank open gesneden, platgereden met de tractor en een trekoog aan bevestigd. Het blijkt dat hij voor veel dingen ideaal is, mestrijden, grondverzet,, te grote stenen mee vervoeren, met alles glijdt de plaat moeiteloos achter de tractor aan. Onderwijl molshopen en dergelijke slechtend. Ik denk zelfs dat het een prachtige oplossing zou zijn voor Hollandse loonwerkers tijdens de maisoogst. Zo'n plaat zakt niet in de grond, je voorkomt veel spoorvorming en het trekt het gemakkelijker over het land dan een wagen die een halve meter diep wegzakt.

Met de 3 lammetjes gaat het heel goed, ik had op drie meer gerekend maar goed, dit is de natuur. Alleen jammer dat een schaap verwenteld heeft gelegen waardoor haar lam te vroeg geboren werd. Die heeft het ook niet gehaald en is terug gegeven aan de natuur. Ook het moederschaap laat ik maar slachten. Het is geen goede moeder en wentelaars hebben de neiging om het meer te doen en als je er niet op tijd bij ben is het een afschuwelijke dood. En dan zie ik wel of zij nog te eten is, niet te ranzig is, anders gaan de katten een goede tijd tegemoet.
Drie moederschapen is mij ook teveel. Twee is mooi, toch een kudde, heel belangrijk voor een kuddedier en niet teveel lammeren. Het moet ook te be-eten zijn.

Ook met het mooie weer weer eens een lange wandeling door het bos gemaakt en een paar geo-caches gecontroleerd. Zijn nog in uitstekende staat. Worden ook heel veel gevonden door Tsjechen maar voor onze gasten is het ook heel leuk. Ze liggen op mooie plaatsen en op plaatsen met een mooi uitzicht. Ik was al een aantal weken niet in het bos geweest maar weinig vuil bijgekomen. Ik heb maar een petfles gevonden op een wandeling van drie uur. Tsjechië is gewoon een mooi en schoon land. Wel vraag ik mij af waarom een stukje bos zo rigoureus uitgedund wordt maar misschien zat daar de dennenscheerder wel. En zo erg is het niet, het blijft even goed bios en nu is er veel kans voor nieuwe bomen. Bij voorkeur loofhout. Dat zou de diversiteit ten goede komen.



Maar goed, verder geen nieuws deze week.
Tot volgende week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 29805

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: