weer terug naar af, turf stoken. - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu weer terug naar af, turf stoken. - Reisverslag uit Zdíkov, Tsjechische Republiek van Bert Schaak - WaarBenJij.nu

weer terug naar af, turf stoken.

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 Januari 2018 | Tsjechische Republiek, Zdíkov

Hallo allemaal 27-01-2017.

Weer een kwakkelweek, eerst een dik pak sneeuw en nu is het meeste weer weg. Het vriest een beetje 's nachts en overdag dooi.

De turf die ik gekocht had valt een beetje af, veel as en keihard geperst waardoor het moeilijk in brand komt. Wel is het gortdroog. Maar brand het eenmaal dan ligt het heel lang na te gloeien, dat is wel lekker. Het rookt bijna niet en het stookt rustiger dan hout, daarvoor moet ik veel meer keer naar de hout CV lopen om hem bij te vullen. Ik denk dat hout zomers meer geschikt is om de boilers voor de douches snel op te warmen is en deze turfbriketen beter voor de winter. Het ruikt wel lekker, het doet mij sterk aan Ierland denken toen we daar eens waren, weliswaar in de zomer maar het weer was niet van dien aard dat de kachel in de Ierse huishoudens uit was.

Maar het wordt tijd dat er op ieder dak standaard een zonnedak gelegd wordt, We hebben eens gekeken hoe duur het was maar in die tijd was het nog best duur en we hadden het geld niet liggen terwijl de rente te hoog was om te lenen. Daarna is de rente gedaald en de collectoren werden een stuk beter en goedkoper maar toen waren we al van plan om het op niet zo lange termijn te verkopen. De volgende eigenaar mag het hier proberen. Maar als we een huis in Nederland kopen dan zal ik toch mijn best doen om hem klimaatneutraal te maken, het moet kunnen. En het lijkt mij heerlijk om een verwarming te hebben die het gewoon goed doet, stil is, niet stinkt, enz. Dus gewoon elektrisch.

De Reeën weten het hooi goed te vinden nu er sneeuw ligt, alleen als ik 's nachts buiten kom dan lopen ze nog steeds weg. He duurt lang voor ze weer mak zijn.

Verder weinig nieuws deze week, het leven gaat zijn gangetje.

Tot volgende week.

Bert
Foto's? zie
http://www.mlecnadraha.eu/index.php/bert-s-blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Zdíkov

Mijn mooiste baan

Van Holland naar Tsjechië en weer terug

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2018

Adres wijziging

25 Augustus 2018

Nog 8 dagen

19 Augustus 2018

Nog Twee te gaan

12 Augustus 2018

Zo wennen we nooit aan ons pensioen.

05 Augustus 2018

Vergeten Rutte af te katten
Bert

Nog mede eigenaar van Camping Mléčná Dráha. Bij verkoop, gaan we dan terug naar Nederland of gaan we verder? De tijd zal het leren.

Actief sinds 24 Nov. 2016
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 29842

Voorgaande reizen:

24 November 2016 - 22 November 2026

Mijn mooiste baan

Landen bezocht: